Cuidado coletivo na atenção primária em saúde: concepções de graduandos de enfermagem [Collective care in primary health care: conceptions among undergraduate nursing students]
Keywords:
Enfermagem em saúde comunitária, atenção primária em saúde, educação em enfermagem, saúde da família [Nursing in community health, primary health care, education in nursing, family health]Abstract
Este estudo objetivou analisar concepções de graduandos de enfermagem sobre o cuidado coletivo na atenção primária em saúde. Trata-se de um estudo de caso, com enfoque qualitativo e descritivo. A coleta de dados ocorreu em novembro de 2010, por meio de grupos focais com 11 graduandos de enfermagem de uma universidade pública do Estado de São Paulo. A análise dos resultados fundamentou-se na técnica de análise de conteúdo temático-categorial e destacou quatro categorias: o cuidado integral e a superação do modelo preventivista; a saúde da família é a grande sacada do Sistema Único de Saúde; a saúde da família possibilita a aproximação do contexto de vida e saúde da população; grupos educativos e vigilância em saúde caracterizam o cuidado coletivo. Concluiu-se que o processo de formação está propiciando a formulação de conceitos críticos sobre cuidado coletivo na atenção primária, porém, há necessidade de superação de perspectivas idealizadas.
ABSTRACT
This qualitative case study examined under graduate nursing students’ conceptions of collective care in primary health care. Data were collected in November 2010 through focus groups of 11 nursing students at a public university in São Paulo State, Brazil. The data was analyzed using theme/category content analysis. The analysis revealed four categories: comprehensive health care and going beyond the preventive model; family health is the key insight informing the Unified Health System; family health makes possible an approximation to the neighborhood context of life and health; and educational groups and health surveillance are characteristic of collective care. It was concluded that nursing training is fostering the formulation of critical concepts of collective care in primary health care, although there is a need to surmount idealistic outlooks.
RESUMEN
Este estudio tuvo como objetivo analizar concepciones de estudiantes de enfermería sobre el cuidado colectivo en la atención primaria en salud. Se trata de un estudio de caso, de enfoque cualitativo y descriptivo. La recolección de datos ocurrió en noviembre de 2010 mediante grupos focales con 11 estudiantes de enfermería de una universidad pública del Estado de São Paulo, Brasil. El análisis de los datos fue fundamentado en la técnica de análisis temática y demostró cuatro categorias: el cuidado integral y la superación del modelo preventivista; la salud de la familia es la gran revelación del Sistema Único de Salud; la salud de la familia posibilita la aproximación de las condiciones de vida y de salud de la población; grupos educativos y vigilancia en salud definen el cuidado colectivo. Se concluye que el proceso de formación está propiciando conceptos críticos acerca del cuidado colectivo en la atención primária, pero es necesario superar perspectivas idealizadas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.