Demandas de autocuidado em grupo terapêutico: educação em saúde com usuários de substâncias psicoativas [Demands for self-care in therapeutic group: health education with users of psychoactive substances]
Keywords:
Enfermagem, educação em saúde, autocuidado, transtornos relacionados ao uso de substâncias [Nursing, health education, self-care, substance-related disorders]Abstract
Objetivou-se compreender as contribuições do Grupo Terapêutico Educação em Saúde para a identificação das demandas terapêuticas de autocuidado entre usuários de substâncias psicoativas. Estudo descritivo, exploratório, com abordagem qualitativa, envolvendo oito usuários em tratamento em um Centro de Atenção Psicossocial para Álcool e outras Drogas, Recife- Pernambuco. Os dados foram coletados entre julho e agosto de 2011, por consulta em prontuário e entrevistas gravadas em áudios e submetidas à análise temática do conteúdo. Foram identificadas como contribuições favorecer o autoconhecimento, reflexões sobre o estilo de vida e os danos pessoais e familiares. Esse grupo propiciou um ambiente terapêutico de educação em saúde por meio da troca de saberes. A intervenção educativa no grupo resultou em um aprendizado crítico e reflexivo, sobre o processo saúde-doença e uso de substâncias psicoativas, sendo evidenciadas opções por hábitos saudáveis, postura de autonomia, elevação da autoestima.
ABSTRACT
The aim of understanding the contributions of Therapeutic Group of health education for the identification of therapeutic demands of self-care among users of psychoactive substances. Descriptive, exploratory study with a qualitative approach, involving eight users in treatment in a Psychosocial Attention Center for Alcohol and other Drugs (CAPSad), Recife-Pernambuco. The data were collected between July and September 2011, for consultation in records and interviews, recorded audios and submitted to thematic analysis of the content. Were identified as contributions to opportunity to self-knowledge, reflections on the lifestyle and the losses. This group has provided a therapeutic environment of health education through the exchange of knowledge which resulted in learning about the health-disease process in the use of psychoactive substances, as well as support for acquisition of healthy habits, redemption of autonomy and improved self-esteem.
RESUMEN
El objetivo fue entender las contribuciones del Grupo Terapéutico Educación en Salud para la identificación de las exigencias terapéuticas del autocuidado entre los usuarios de sustancias psicoactivas. Estudio descriptivo, exploratorio, con enfoque cualitativo, con ocho usuarios en tratamiento en un Centro de Atención Psicosocial para Alcohol y otras Drogas, Recife-Pernambuco-Brasil. Los datos fueron recogidos entre julio y agosto de 2011, por consulta en registros y entrevistas grabadas en audios y sometidas a un análisis temático del contenido. Se identificaron como contribuciones la oportunidad de autoconocimiento, reflexiones sobre el estilo de vida y las pérdidas personales y familiares. Ese grupo ha proporcionado um ambiente terapéutico de educación para la salud através del intercambio de conocimientos que resultó en el aprendizaje sobre el proceso salud-enfermedad en el uso de sustancias psicoactivas, así como apoyo para la adquisición de hábitos saludables, la redención de la autonomía y la mejora de la autoestima.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.