A promoção do cuidado materno ao neonato prematuro: a perspectiva da educação problematizadora em saúde [Promoting mothers’ care for premature neonates: the perspective of problem-based education in health]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2015.14779Keywords:
Mães, prematuro, unidade neonatal, educação em saúde, enfermagem.Abstract
O objetivo deste estudo é refletir sobre a educação em saúde inspirada na educação problematizadora de Freire,visando a promoção do cuidado materno emancipatório ao recém-nascido prematuro pela equipe de enfermagem. Inicialmente,enfoca-se o cuidado materno na unidade neonatal, seguido da educação problematizadora em saúde e da promoçãodo cuidado materno pela enfermagem na unidade neonatal, tendo como base os princípios da dialogicidade e respeito pelooutro. A educação em saúde inspirada na educação problematizadora de Freire deve fazer parte da práxis da equipe deenfermagem e, em especial, do enfermeiro. Assim, a mãe do prematuro pode habilitar-se a participar dos cuidados de seufilho, bem como das decisões sobre as condutas terapêuticas a ele direcionadas, redefinindo seu espaço na unidade neonatal.
ABSTRACT
This study discusses health education inspired in the problem-based education of Freire, with a view to nursingstaffs’ promoting emancipatory care by mothers for their premature babies. It focuses first on care by mothers in a neonatal unit,followed by problem-based education in health, and nurses’ promotion of maternal care in the neonatal unit, all based on theprinciples of dialog and respect for others. Health education inspired in Freire’s problem-based education should form part ofthe praxis of nursing teams, and especially of nurses. In this way, the premature baby’s mother may be enabled to participatein care for her child, and in decisions on therapeutic conduct towards the child, thus redefining her place in the neonatal unit.
RESUMEN
El objetivo de este trabajo es discutir la educación en salud inspirada en la educación problematizadora de Freire,destinada a promover el cuidado materno emancipatorio para bebé prematuro por el personal de enfermería. Inicialmente, secentra en el cuidado materno en la unidad neonatal, seguido por la educación problematizadora en salud y de la promocióndel cuidado materno por las enfermeras en la unidad neonatal, basado en los principios del diálogo y del respeto por losdemás. Educación en salud inspirada en la educación problematizadora de Freire debe ser parte de la práctica del equipo deenfermería y, sobre todo, del enfermero. Así, la madre del prematuro puede calificarse para participar del cuidado de su niñoy de las decisiones sobre enfoques terapéuticos para él, con redefinición de su lugar en la unidad neonatal.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2015.14779
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.