Avaliação do processo educativo na graduação de enfermagem [Evaluation of the educational process in nursing undergraduate courses]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2014.12816Keywords:
Enfermagem, educação em enfermagem, avaliação, currículo [Nursing, nursing education, evaluation, curriculum] [Enfermería, educación en enfermeira, evaluación, curriculum]Abstract
Pesquisa descritiva, com abordagem quantitativa, realizada para avaliação do processo educativo da Faculdadede Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ENF/UERJ). Para tanto, objetivou-se analisar a opinião dosdiscentes do Curso de Graduação da ENF/UERJ sobre o processo educativo, por meio da avaliação do processo pedagógico,e dos professores/facilitadores de aprendizagem. Os sujeitos do estudo corresponderam a 225 discentes, regularmentematriculados no Curso de Graduação em Enfermagem. Como instrumento de coleta foi aplicado um questionário fechadoem escala sociométrica, entre os meses de setembro e outubro de 2010. Como resultado pôde-se observar que o processopedagógico obteve frequência modal entre muitas vezes e quase sempre, o que denota um resultado positivo na avaliaçãodos conteúdos. Inferiu-se que a diversidade de opiniões revelou fortalezas e fragilidades no processo pedagógico, com predominânciados aspectos positivos.
ABSTRACT
Descriptive research with quantitative approach conducted for the evaluation of the educational process of theSchool of Nursing at the State University of Rio de Janeiro (ENF / UERJ). To do so, we aimed at analyzing ENF/UERJ undergraduatenursing students’ opinion on the educational process by means of the evaluation of the educational process and ofprofessors / learning facilitators. The study subjects consisted of 225 undergraduate students enrolled in the nursing school.Collection tool was a closed questionnaire on sociometric scale, from September to October, 2010. Results showed that thepedagogical process obtained modal frequency between often and almost always, which points to a positive result undercourse contents. It was inferred that the diversity of opinions reveals strengths and weaknesses in the pedagogical process,with prevailing positive aspects.
RESUMEN
Investigación descriptiva, con enfoque cuantitativo, a fin de evaluar el proceso educativo de la Facultad de Enfermeríade la Universidad del Estado de Río de Janeiro (ENF / UERJ) - Brasil. Con este fin, el objetivo fue analizar la opinión delos estudiantes de la Facultad de Enfermería sobre el proceso pedagógico, a través de la evaluación del proceso educativo,y de los profesores/facilitadores de aprendizaje. Los sujetos de estudio correspondieron a 225 estudiantes matriculados enla Escuela de Enfermería. Como instrumento, fue aplicado un cuestionario cerrado de escala sociométrica, com recolecciónentre los meses de septiembre y octubre de 2010. Como resultado se encontró que el proceso pedagógico obtuvo frecuenciamodal entre a menudo y casi siempre, lo que indica un resultado positivo en la evaluación de lós contenidos. Se infiere que ladiversidad de opiniones reveló fortalezas y debilidades en el proceso pedagógico, con predomínio de los aspectos positivos.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2014.12816
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.