GENDER IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND TEACHER PERFORMANCE IN A CONTEXT OF INEQUALITIES
DOI:
https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.82904Keywords:
School Physical Education, Gender, Early Childhood Education, Gender inequalities, SchoolAbstract
The concept of gender indicates a cultural and historical construction, despite the fact that inequalities are often justified by a biological and naturalized perspective. Gender inequalities are perpetuated in several spheres of social life and school is one of them. This justification is often used in Physical Education classes to legitimize the separation between boys and girls. The aim of this study is to identify how Physical Education teachers act in the context of gender differences in their teaching practice and how they contribute to perpetuating or deconstructing these inequalities. Through a literature review, were analyzed studies that addressed gender relations in school Physical Education. The attribution of gender roles occurs from childhood onwards, based on expectations and the direction of different behaviors between boys and girls, and the school still maintains a culture of gender inequality. It was observed that teacher performance is a determining factor in student’s behavior and participation in classes and that boys and girls still attend Physical Education classes unequally. In order to break this cycle, it is important to think about a more democratic and plural pedagogical practice, deconstructing patterns that have been historically perpetuated in society.
Downloads
References
ALTMANN, Helena; AYOUB, Eliana; AMARAL, Silvia Cristina Franco. Gênero na prática docente em educação física “meninas não gostam de suar, meninos são habilidosos ao jogar”?. Estudos Feministas, v. 19, n. 2, p. 491-501, 2011.
BRABO, Tânia Suely Antonelli Marcelino; DA SILVA, Matheus Estevão Ferreira. A introdução dos papéis de gênero na infância: brinquedo de menina e/ou de menino?. Revista Trama Interdisciplinar, v. 7, n. 3, 2016.
BRABO, Tânia Suely Antonelli Marcelino; ORIANI, Valéria Pall. Relações de gênero na escola: feminilidade e masculinidade na Educação Infantil. Educação. UNISINOS, p. 145-154, 2013.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DORNELLES, Priscila Gomes. Do corpo que distingue meninos e meninas na Educação Física Escolar. Caderno Cedes, Campinas, vol. 32, n. 87, p. 187-197, 2012.
LINS, Beatriz Accioly; MACHADO, Bernardo Fonseca; ESCOURA, Michele. Diferentes, não desiguais: a questão de gênero na escola. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2016.
MARIANO, Marina; ALTMANN, Helena. Educação Física na Educação Infantil: educando crianças ou meninos e meninas?. Cadernos pagu, p. 411-438, 2016.
SANTOS, Ana Paula da Silva; BRITO, Leandro Teófilo de. Diálogos com as masculinidades por meio da perspectiva intercultural e da coeducação na educação física escolar. e-Mosaicos, v. 12, n. 29, p. 74987, 2023.
SANTOS, Ana Paula da Silva; BRITO, Leandro Teófilo de. Educação em direitos humanos e as questões de gênero na escola. e-Mosaicos, v. 8, n. 18, p. 3-16, 2019.
SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação & Realidade. Porto Alegre, vol. 20, nº 2, p. 71-99, 1995.
SOUSA, Eustáquia Salvadora de; ALTMANN, Helena. Meninos e meninas: Expectativas corporais e implicações na educação física escolar. Cadernos Cedes, ano XIX, no 48, 1999.
UCHOGA, Liane Aparecida Roveran; ALTMANN, Helena. Educação física escolar e relações de gênero: diferentes modos de participar e arriscar-se nos conteúdos de aula. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 38, p. 163-170, 2016.
VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos pagu, p. 265-283, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista e-Mosaicos Revista Multidisciplinar de Ensino, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Os direitos autorais de todos os trabalhos publicados na revista pertencem ao(s) seu(s) autor(es) e coautor(es), com o direito de primeira publicação cedido à e-Mosaicos.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons adotado pela revista.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.
Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.