Food and nutrition education as an emancipatory practice: Toward an engaged and popular praxis
DOI:
https://doi.org/10.12957/demetra.2024.77420Abstract
This theoretical essay aims to critically reflect on the approximations between the ideas of bell hooks and Paulo Freire in contributing to the construction of a popular and engaged Food and Nutrition Education (FNE). The methodology we adopted was analyzing the works of these authors to understand their intersections and specificities without pretending to exhaust them. The engaged pedagogy proposed by hooks, together with Freire’s liberating pedagogy, seek to transform not only Education, but society, with the subjects as the leading figures of their learning and emancipation process. When incorporated into FNE, these approaches can promote healthier eating, considering the issues of race, gender, culture, and power in food inequalities in the most diverse territories. Popular and engaged FNE is also related to promoting food and nutritional security, respecting cultural diversity, and fostering people’s political participation and autonomy in the decision-making process related to food and health. Moreover, training health professionals committed to this approach is fundamental to promoting significant changes in educational paradigms and understanding important gaps in this staff’s training of health professionals regarding social and human sciences content. In the current context, marked by the strengthening of agribusiness and the loss of food diversity, grassroots and engaged FNE is a way of defending food cultures, fighting for food sovereignty, and a more diverse and sustainable diet.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Alimentação e Nutrição. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2013.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as politicas públicas. – Brasília, DF: MDS; Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional, 2012. 68 p.ISBN: 978-85-60700-59-2.
Prado SD, Bosi MLM, Carvalho MCVS de, Gugelmin SÂ, Mattos RA de, Camargo Junior KR, et al.. Alimentação e nutrição como campo científico autônomo no Brasil: conceitos, domínios e projetos políticos. Rev Nutr [Internet]. 2011 Nov;24(6):927–38. https://doi.org/10.1590/S1415-52732011000600013
Scrinis, G. Nutricionismo: a ciência e a política do aconselhamento nutricional. São Paulo: Elefante, 2021.
Hooks, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade/bell hooks; tradução de Marcelo Brandão Cipolla. - 2.ed. - São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
Boog, MCF. Percurso histórico: diferentes sentidos para a Educação Alimentar e Nutricional. In: Educação Alimentar e Nutricional: fundamentação teórica e estratégias contemporâneas/ Organização Regina Maria Ferreira Lang, Érika Marafon Rodrigues Ciacchi; 1.ed - Rio de Janeiro: Rubio, 2021. 41-54p.
Buss PM, Hartz ZMA, Pinto LF, Rocha CMG. Promoção da saúde e qualidade de vida: uma perspectiva histórica ao longo dos últimos 40 anos (1980-2020). Ciência & Saúde Coletiva;25(12):4723–4735. https://doi.org/10.1590/1413-812320202512.15902020
Oliveira AR. Será possível uma Educação Alimentar e Nutricional Freiriana no Brasil? Reflexões e compartilhamentos para um Saber-Fazer pedagógico inquieto. In: Educação Alimentar e Nutricional: fundamentação teórica e estratégias contemporâneas/ Organização Regina Maria Ferreira Lang, Érika Marafon Rodrigues Ciacchi; 1.ed - Rio de Janeiro: Rubio, 2021. 91-106p.
Mattos RA. As políticas nacionais de alimentação e nutrição e as trajetórias institucionais dos direitos à saúde e à alimentação. Cad. Saúde Pública 2021[Acesso em 31 maio 2023];37 Sup 1:e00149120. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/WFyrdB3DNLTwLhBj9TkvQVr/?format=pdf&lang=pt
Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2005. 213 p. ISBN 8521900058.
Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 2004.
Freire, Paulo. Educação e Mudança. Tradução Lilian Lopes Martin. 50º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2023. 110 p.
Freire, Paulo. Educação como prática da Liberdade. 56ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2023. 189 p.
Hooks, Bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática; tradução Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante; 2020.
Hooks, Bell. Escrever além da raça: teoria e prática. Tradução de Jess Oliveira. São Paulo: Elefante; 2022. 308 pg.
Hooks, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade/bell hooks; tradução de Marcelo Brandão Cipolla. - 2.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes; 2017.
Hooks, Bell. Pertencimento: uma cultura do lugar. Tradução de Renata Balbino. São Paulo: Elefante; 2022. 284 p.
Hooks, Bell, 1952-2011. Tudo sobre o amor: novas perspectivas/ Tradução Stephanie Borges. São Paulo: Elefante; 2021. 272p.
Belik, W. Um retrato do sistema alimentar brasileiro e suas contradições. Instituto de Manejo e Certificação Florestal e Agrícola - Imaflora, Instituto Ibirapitanga e Instituto Clima e Sociedade. 2020 [Acesso em 31 maio 2023]. Disponível em: https://www.ibirapitanga.org.br/wp-content/uploads/2020/10/UmRetratoSistemaAlimentarBrasileiro_%C6%92_14.10.2020.pdf
Hooks, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra/ bell hooks; traduação de Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante; 2019. 284p.
Rede Penssan. II VIGISAN. Inquérito Nacional sobre Insegurança Alimentar no Contexto da Pandemia da Covid-19 no Brasil. 2022. [Acesso em 31 maio 2023]. . Disponível em: https://olheparaafome.com.br/wpcontent/uploads/ acesso em 20 de março de 2023.
Santos AB. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA; 2023.
Elaine A. Colonialide alimentar. In: Da fome à fome: dialogos com Josué de Castro/ Organizado por Tereza Campello. Ana Paula bortoletto. São Paulo: Elefante; 2022. 309-315.
Machado TS. Um pé na cozinha: um olhar sócio-histórico para o trabalho de cozinheiras negras no Brasil. São Paulo: Fósforo; 2022. 397p.
Kilomba G. Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. 1 ed. Rio de Janeiro: Cobogo; 2019. 248p.
Jaime P, Lima A. Da África ao Brasil. Entrevista com o Prof. Kabengele Munanga. Revista de Antropologia, São Paulo, USP. 2013;56(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Viviane Marinho da Costa, Fernanda Ribeiro dos Santos de Sá Brito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
STATEMENT OF AUTHORSHIP RESPONSIBILITY
Title of the manuscript:
________________________________________________________
1. Statement of responsability
I certify that I have participated in the work above specified and take public responsibility for its content.
I certify that the manuscript represents an original work and that none of the material in the manuscript has been previously published, is included in another manuscript, or is currently under consideration for publication elsewhere, whether in printed form or in electronic media, except that described in the attachment.
In case of acceptance of this text by Demetra: Alimentação, Nutrição & Saude, I declare to be in accordance with the policy of public access and copyright adopted by Demetra, which provides as follows: (a) the authors retain the copyright and grant to the Journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; (b) authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; and (c) authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.
2. Conflict of Interest Statement
I certify that there is no conflict of interest in connection with the submitted article.
Date, signature and full address of all authors.