Practices of Food and Nutrition Education within the scope of the School Feeding Program in a Brazilian capital
DOI:
https://doi.org/10.12957/demetra.2025.76789Keywords:
School Feeding. Food and Nutrition Education. Nutrition and Food Programs and Policies.Abstract
Introduction: Food and Nutrition Education, a guideline of the Brazilian National School Feeding Program, contributes to the appreciation of food culture, reduction of food waste, and promotion of healthy and sustainable eating. Objective: To describe the trajectory of Food and Nutrition Education actions within the scope of School Feeding in the city of São Paulo. Methods: This is an original study in the thematic area of Food and Nutrition in Public Health. It is a cross-sectional study with a quantitative-qualitative approach, including data collection related to FNE actions in public schools of the São Paulo Municipal Education Network. Quantitative data were collected in 2018 and 2019 through online questionnaires sent to schools. Qualitative data were collected in 2021 through semi-structured interviews with professionals in the fields of Education and Food. Results: In 2018 and 2019, 1.659 and 2.037 schools participated in the study, respectively. Using the Wilcoxon-Mann-Whitney association test, a significant increase was observed in the frequency of FNE actions in 2019 compared to the previous year (p < 0,01). In 2021, nine professionals (nutritionists, teachers, cooks, and school managers) were interviewed. The data highlight the need for interdisciplinarity to develop such actions in schools. Conclusion: To effectively develop FNE within School Feeding, it is essential to have a team of aligned nutritionists and educators to promote these practices in schools, as well as managers who recognize their importance.
Downloads
References
1. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Programa Nacional de Alimentação Escolar. [Acesso 08 set 2020]. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/programas/pnae
2. Brasil. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Diário Oficial da União. 16 Jun 2009.
3. Peixinho AML. A trajetória do Programa Nacional de Alimentação Escolar no período de 2003-2010: relato do gestor nacional. Ciência & Saúde Coletiva. 2013;18(4):909-16. https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000400002
4. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (Brasil). Resolução/CD/FNDE n. 32, de 10 de agosto de 2006. Estabelece as normas para a execução do Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. Brasília, DF: 2006.
5. Brasil. Decreto nº 7272, de 25 de agosto de 2010. Institui a Política de Segurança Alimentar e Nutricional. Brasília, DF: 2010.
6. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. O Cidades@ é um sistema que reúne informações sobre os municípios e estados do Brasil, produzidas pelo IBGE e por outras fontes. [Acesso 08 set 2020]. Disponível em: www.cidades.ibge.gov.br/xtras/home.php
7. Belik W, Chaim NA. O Programa Nacional de Alimentação Escolar e a gestão municipal: eficiência administrativa, controle social e desenvolvimento local. Rev. Nutr. 2009; 22(5):595-607. https://doi.org/10.1590/S1415-52732009000500001
8. Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília, DF: MDS; Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional, 2012.
9. Albuquerque AG. Conhecimentos e práticas de educadores e nutricionistas sobre a educação alimentar e nutricional no ambiente escolar [tese]. Recife: Universidade Federal de Pernambuco; 2012. [Acesso 08 set 2020]. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/9087
10. Santos LAS. O fazer educação alimentar e nutricional: algumas contribuições para reflexão. Ciência & Saúde Coletiva. 2012;17(2):453-462. [Acesso 08 set 2020]. Disponível em: http://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/o-fazer-educacao-alimentar-e-nutricional-algumas-contribuicoes-para-reflexao/6615?id=6615
11. Borsoi AT, Teo ARPA, Mussio BR. Educação alimentar e nutricional no ambiente escolar: uma revisão integrativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. 2016;11(3):1441-60. https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n3.7413
12. Secretaria Municipal de Educação, Prefeitura Municipal de São Paulo. [Acesso 08 set 2020]. Disponível em: https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/
13. Nicolaci-da-Costa AM, Leitão CF, Romão-Dias D. Como conhecer usuários através do Método de Explicitação do Discurso Subjacente (MEDS). In: Laura Sánchez García, Sérgio Roberto P. da Silva. Anais do VI Simpósio sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais: Mediando e Transformando o Cotidiano [Internet]; 17-20 Out 2004; Curitiba, PR. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Comite Especial de Interação Humano-Computador – Sociedade Brasileira de Computação; 2004. p. 47-56. ISBN 85-7669-017-9. [Acesso 08 set 2020]. Disponível em: www2.serg.inf.puc-rio.br/docs/MEDS-IHC2004.pdf
14. Barbosa NVS, Machado NMV, Soares MCV, Pinto ARR. Alimentação na escola e autonomia - desafios e possibilidades. Ciência & Saúde Coletiva. 2013;18(4):937-45. https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000400005
15. Marinho FCM, Assao TY, Cervato-Mancuso AM. Percepções e práticas dos diretores e coordenadores acerca da alimentação infantil em creches públicas do município de Jandira, São Paulo, Brasil. Segurança Alimentar e Nutricional. 2010;17(Supl. 2):40-49. https://doi.org/10.20396/san.v17i2.8634791
16. Perez-Rodrigo C, Klepp K-I, Yngve A, SjönströM M, Stockley L, Aranceta J. The school setting: anopportunity for theimplementationofdietaryguidelines. Public Health. 2001;4(Supl. 2B):717-724. https://doi.org/10.1079/phn2001162
17. Magalhães HHSR, Porte LHM. Percepção de educadores infantis sobre educação alimentar e nutricional. Ciênc. Educ. 2019;25(1):131-144. https://doi.org/10.1590/1516-731320190010009
18. Ochsenhofer K, Quintella LCM, Silva EC, Nascimento APB, Ruga GMNA, Philippi ST et al. O papel da escola na formação da escolha alimentar: merenda escolar ou cantina? Nutrire: Rev. Soc. Bras. Alim. Nutr.= J. Brazilian Soc. Food Nutr. 2006;31(1):1-16. [Acesso 08 set 2020]. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001538281
19. Bezerra JAB. Alimentação e escola: significados e implicações curriculares da merenda escolar. Revista Brasileira de Educação 2009;14(40). https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100009
20. Silva SU, Monego ET, Sousa LM, Almeida GM. As ações de educação alimentar e nutricional e o nutricionista no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar. Ciência & Saúde Coletiva. 2018;23(8):2671-81. https://doi.org/10.1590/1413-81232018238.19642016
21. Santos PSO, Carvalho VCHS. Programa sobre educação alimentar e nutricional – percepção dos nutricionistas. Demetra. 2021;16:e51296. https://doi.org/10.12957/demetra.2021.51296
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vitória Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
STATEMENT OF AUTHORSHIP RESPONSIBILITY
Title of the manuscript:
________________________________________________________
1. Statement of responsability
I certify that I have participated in the work above specified and take public responsibility for its content.
I certify that the manuscript represents an original work and that none of the material in the manuscript has been previously published, is included in another manuscript, or is currently under consideration for publication elsewhere, whether in printed form or in electronic media, except that described in the attachment.
In case of acceptance of this text by Demetra: Alimentação, Nutrição & Saude, I declare to be in accordance with the policy of public access and copyright adopted by Demetra, which provides as follows: (a) the authors retain the copyright and grant to the Journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; (b) authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; and (c) authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.
2. Conflict of Interest Statement
I certify that there is no conflict of interest in connection with the submitted article.
Date, signature and full address of all authors.