Practices of Food and Nutrition Education within the scope of the School Feeding Program in a Brazilian capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2025.76789

Keywords:

School Feeding. Food and Nutrition Education. Nutrition and Food Programs and Policies.

Abstract

Introduction: Food and Nutrition Education, a guideline of the Brazilian National School Feeding Program, contributes to the appreciation of food culture, reduction of food waste, and promotion of healthy and sustainable eating. Objective: To describe the trajectory of Food and Nutrition Education actions within the scope of School Feeding in the city of São Paulo. Methods: This is an original study in the thematic area of Food and Nutrition in Public Health. It is a cross-sectional study with a quantitative-qualitative approach, including data collection related to FNE actions in public schools of the São Paulo Municipal Education Network. Quantitative data were collected in 2018 and 2019 through online questionnaires sent to schools. Qualitative data were collected in 2021 through semi-structured interviews with professionals in the fields of Education and Food. Results: In 2018 and 2019, 1.659 and 2.037 schools participated in the study, respectively. Using the Wilcoxon-Mann-Whitney association test, a significant increase was observed in the frequency of FNE actions in 2019 compared to the previous year (p < 0,01). In 2021, nine professionals (nutritionists, teachers, cooks, and school managers) were interviewed. The data highlight the need for interdisciplinarity to develop such actions in schools. Conclusion: To effectively develop FNE within School Feeding, it is essential to have a team of aligned nutritionists and educators to promote these practices in schools, as well as managers who recognize their importance.

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Author Biographies

Vitória Maria do Nascimento Gonçalves Paes de Barros, Universidade de São Paulo, Faculdade de Saúde Pública, Departamento de Nutrição. São Paulo, SP, Brasil.

Nutricionista graduada pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo. Atuou como estagiária de Nutrição na Divisão de Educação Alimentar e Nutricional (DIEDAN) da Coordenadoria de Alimentação Escolar da Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura de São Paulo entre os anos de 2018 a 2020, participando da organização de formações (cursos, seminários, oficinas etc.) voltadas a práticas de Educação Alimentar e Nutricional, destinadas a profissionais da Rede Municipal de Ensino, e da criação de instrumentos para monitoramento e levantamento de dados sobre as ações de EAN realizadas na Rede. Em 2024, concluiu a Residência Multiprofissional em Atenção Clínica especializada em Pediatria com Ênfase em Cardiopulmonar no Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, onde desenvolveu atividades nas áreas de internação, ambulatório e produção/lactário do Instituto da Criança e do Adolescente do HCFMUSP.

Laura da Silva Dias Rahal, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.

Nutricionista graduada pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, com especialização em Saúde Pública pela Universidade de Ribeirão Preto e em Saúde Coletiva pela Associação Brasileira de Nutrição. Atuou como nutricionista na área de alimentação escolar da Coordenadoria de Alimentação Escolar (CODAE) da Prefeitura do Município de São Paulo (PMSP) por 30 anos, com foco no planejamento e realização de formações dirigidas às cozinheiras escolares, equipe de apoio, professores e gestores no tema da alimentação escolar, educação alimentar e nutricional, hortas pedagógicas e sustentabilidade. Em 2021, aposentou-se pela PMSP e, atualmente, presta assessoria e participa de projetos relacionados à alimentação escolar.

Matilde Conceição Lescano Scandola, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.

Pedagoga graduada pela Universidade de Guarulhos, com especialização em liderança escolar pela Anhembi Morumbi e pós-graduada em recursos humanos pelo Centro Universitário FMU, em São Paulo. Cursou  “Planejamento de ações de educação alimentar e nutricional no ambiente escolar” pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Profissional da área de educação há mais de 30 anos, atuou como professora e coordenadora em escola da rede privada de São Paulo por 17 anos; como  técnica na Divisão de Orientação Técnica da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo por 11 anos; e como Diretora da Divisão de Educação Alimentar e Nutricional na Coordenadoria de Alimentação Escolar da Prefeitura do Município de São Paulo por 4 anos.

Daniela Bicalho, Universidade de São Paulo, Faculdade de Saúde Pública, Departamento de Nutrição. São Paulo, SP, Brasil.

Doutora e Mestra em Ciências pelo Programa de Nutrição em Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública (FSP) da Universidade de São Paulo (USP) (2022 e 2017). Pesquisadora na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Políticas Públicas de Alimentação e Nutrição, especialmente com o Programa Nacional de Alimentação Escolar.

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Published

2025-06-24

How to Cite

1.
Barros VM do NGP de, da Silva Dias Rahal L, Conceição Lescano Scandola M, Bicalho D. Practices of Food and Nutrition Education within the scope of the School Feeding Program in a Brazilian capital. DEMETRA [Internet]. 2025 Jun. 24 [cited 2025 Jun. 28];20:e76789. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/76789

Issue

Section

Food and Nutrition in Collective Health

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