Competencies developed by students while working in nutrition junior enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2024.69914

Abstract

Introduction: Reflections arise on how junior companies have been structuring themselves alongside the teaching dynamics in Brazilian universities and their effective contributions to the professional training and development of skills of their members. Thus, this study aimed to identify competencies perceived by students in nutrition junior enterprises in Brazil and compare them according to their profile (time of participation, number of positions and weekly workload). Methods: Cross-sectional study, carried out with a representative sample of students working in nutrition junior enterprises. Self-reported variables were collected on sociodemographic, occupational, technical-scientific performance data, aptitude for entering the job market, intention of professional activity and perception of the skills developed. Pearson's Chi-square test or Fisher's exact test was used to determine differences in the perception of acquired skills between the performance profiles. Results: Participation in junior enterprises influenced the development of various entrepreneurial skills that change according to the student's performance profile in junior enterprises. The greater dedication of time and activities in junior companies provided recognition of significant skills such as leadership (p<0.001), problem-solving ability (p<0.01), and social responsibility (p=0.05). On the other hand, only a quarter of students took courses on entrepreneurship and only two in ten were willing to become an entrepreneur after academic training. Conclusion: This study presents which entrepreneurial skills are most developed through participation in a junior enterprise. This research can contribute to promoting scientific data on entrepreneurship education, which is still scarce in developing countries. Furthermore, it can encourage the participation of students in junior enterprises and promote support for this activity among professors and universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Gomes de Paiva, Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Nutrição.

Mestranda em Nutrição e Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais. Grupo de Pesquisa e Estudo para Monitoramento e Avaliação de Programas de Segurança Alimentar e Nutricional (GEASAN) e Grupo de Estudos, Pesquisas e Práticas em Ambiente Alimentar e Saúde (GEPPAAS).

Daniele Cristina de Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Nutrição.

Nutricionista pela Universidade Federal de Minas Gerais

Letícia Clara Coelho, Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Nutrição.

Nutricionista pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Simone Cardoso Lisboa Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Nutrição.

Doutora em Microbiologia pela Universidade Federal de Viçosa. Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Minas Gerais, Grupo de Pesquisa e Estudo para Monitoramento e Avaliação de Programas de Segurança Alimentar e Nutricional (GEASAN) e Grupo de Estudo, Pesquisa e Práticas em Educação, Alimentação e Nutrição (GEAN).

Bruna Vieira de Lima Costa, Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Nutrição.

Doutora em Enfermagem e Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais. Departamento de Nutrição, Universidade Federal de Minas Gerais, Grupo de Pesquisa e Estudo para Monitoramento e Avaliação de Programas de Segurança Alimentar e Nutricional (GEASAN) e Grupo de Estudos, Pesquisas e Práticas em Ambiente Alimentar e Saúde (GEPPAAS).

References

Etzkowitz H, Webster A, Gebhardt C, Terra BRC. The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Res Policy 2000 Feb;29(2):313–330.

https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00069-4.

Bogo A, Henning E, Schmitt AC, Marco RG. The effectiveness of Junior Companies from the viewpoint of engineering students at a Brazilian University,2014 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Istanbul, Turkey, 2014, pp. 745-750, https://doi.org/10.1109/EDUCON.2014.6826177.

Global Junior Entreprise [homepage internet]. Junior Entreprise Global Concept [Access April 24 2024]. 2022. Available from: https://www.juniorenterprises.org/.

Brasil. Lei nº 13.267, de 6 de abril de 2016.Disciplina a criação e a organização das associações denominadas empresas juniores,com funcionamento perante instituições de ensino superior. Diário Oficial da União 7 abril 2016 e retificado em 8 abril 2016.

Biscarde DGS, Pereira-Santos M, Silva LB. Formação em saúde, extensão universitária e sistema único de saúde (SUS): Conexões necessárias entre conhecimento e intervenção centrada na realidade e repercussões no processo formativo. Interface CommunHeal Educ. 2014;18(48):177–86. https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0586.

Global Junior Entreprise [homepage internet]. About Us – Junior Entreprise Global [Access April 24 2024]. 2022. Available from: https://www.juniorenterprises.org/about-us/

Brasil Júnior [homepage internet]. Relatório de Legado 2020 [Access April 24 2024]. 2021. Available from: https://brasiljunior.org.br/portal-da-transparencia

Oliveira EM. Empreendedorismo Social e Empresa Júnior no Brasil: o emergir de novas estratégias para formação profissional. [periódicos na Internet] Franca: Unesp. 2016. Ribeirão Gráfica e Editora [Access April 24 2024]. v.2 1–23 p. Available from: https://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000523.pdf

Mitchelmore S, Rowley J. Entrepreneurial competencies: A literature review and development agenda. Int J Entrep Behav Res. 2010;16(2):92–111. https://doi.org/10.1108/13552551011026995

Almeida J, Daniel AD, Figueiredo C. The future of management education: The role of entrepreneurship education and junior enterprises. Int J Manag Educ. 2021;19(1). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.100318

Arranz N, Ubierna F, Arroyabe MF, Perez C, Arroyabe JCF. The effect of curricular and extracurricular activities on university students’ entrepreneurial intention and competences [Access April 24 2024]. Stud High Educ [Internet]. 2017;42(11):1979–2008. http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2015.1130030

Nóbrega AB do N. Competências gerenciais do nutricionista gestor de unidades de alimentação. RAUnP. 2003;4(2):49–60. https://doi.org/10.21714/raunp.v4i2

Soares NT, Aguiar AC. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de nutrição: avanços, lacunas, ambiguidades e perspectivas. Rev Nutr. 2010;23(5):895–905. https://doi.org/10.1590/S1415-52732010000500019

Michaelis B, Wagner JD, Schweizer L. Knowledge as a key in the relationship between high-performance work systems and workforce productivity [Access April 24 2024]. J Bus Res [Internet]. 2015;68(5):1035–44. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.10.005

Terrim S, Melo AAR, Jácomo AL. Empreendedorismo em saúde: relato de um modelo de Empresa Júnior em Medicina. Rev Med. 2015;94(2):94. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v.94i2p94-98 Rev

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [homepage internet]. Projeção da população [Access April 24 2024]. 2013. Available from: https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/index.html?utm_source=portal&utm_medium=popclock&utm_campaign=novo_popclock%0A

https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/box_generico.html?ag=00&ano=2013&id=8%0A

https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/pr

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [homepage internet]. Produto Interno Bruto - PIB [Access April 24 2024]. 2021. p. 2–5. Available from: https://www.ibge.gov.br/explica/pib.php

World Health Organization (WHO). The Next Frontier: Human Development and the Anthropocene [homepage Internet]. Human Development Report 2020 [Access April 24 2024]. 2020. Available from: http://hdr.undp.org/en/2020-report

Brasil Júnior [homepage Internet]. Conheça o Movimento Empresa Júnior [Access April 24 2024]. 2019. Available from: https://brasiljunior.org.br/conheca-o-mej

Valadão VMJ, Almeida RC, Medeiros CRO. Empresa Júnior: Espaço para Construção de Competências. Adm Ensino e Pesqui. 2014;15(4):665. http://dx.doi.org/10.13058/raep.2014.v15n4.1

Rocha, LF; Rocha LM; Santos, MAS; Brabo MF. Empreendedorismouniversitário: avaliação do perfil do MovimentoEmpresa Júnior emumaInstituição Federal de Ensino Superior na Amazônia. Res Soc Dev. 2020;9(8):1–23. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.4787

Bacigalupo M, Kampylis P, Punie Y, Van den Brande G. EntreComp: the entrepreneurship competence framework [Internet]. JRC Science for Policy Report. 2016. 35 p. [Access April 24 2024]. https://doi.org/10.2791/593884

Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Participação voluntária de discentes da UFMG em atividades de extensão [Internet]. 2020. [Access April 24 2024]. Available from: https://cenex.eci.ufmg.br/wp-content/uploads/2020/07/faq-voluntar-1.pdf

Costa ASM, Saraiva LA. Hegemonic discourses on entrepreneurship as an ideological mechanism for the reproduction of capital. Organization. 2012;19(5):587–614. https://doi.org/10.1177/1350508412448696

Saarinen T, Ursin J. Dominant and emerging approaches in the study of higher education policy change. Stud High Educ. 2012;37(2):143–56. http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2010.538472

Ministério da Educação. Resolução nº 5, de 7 de novembro de 2001.Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Nutrição.Diário Oficial da União 2001. [Access April 24 2024]. Available from: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES05.pdf

Peterman N, Kennedy J. Enterprise Education: Influencing Students’ Perceptions of Enterpreneurship. Entrep Theory Pract [Internet]. 2003;28(2):129–44. [Access April 24 2024] Available from: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1241269

http://dx.doi.org/10.1046/j.1540-6520.2003.00035.x

Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Empreendedorismo no Brasil: 2019. – Relatório Executivo. 2020. 1–200 p. [Access April 24 2024] ISBN: 978-65-88012-00-0. Available from: https://ibqp.org.br/wp-content/uploads/2021/02/Empreendedorismo-no-Brasil-GEM-2019.pdf

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (Sebrae). Empreendedorismo nas Universidades Brasileiras. Vol. 85. 2016. [Access April 24 2024]. Available from: https://endeavor.org.br/ambiente/pesquisa-universidades-empreendedorismo-2016/

Carolis DM, Saparito P. Social capital cognition. Entrep Theory Pract [Internet]. 2006;30(1). [Access April 24 2024] Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1540-6520.2006.00109.x

Lobe B, Morgan D, Hoffman KA. Qualitative Data Collection in an Era of Social Distancing. Int J Qual Methods. 2020;19:1–8. http://dx.doi.org/10.1177/1609406920937875

Tomie R, Bernal I, Carvalho D, Moreira R, Li C. Efeito da inclusão de entrevistas por telefone celular ao Vigitel. Rev Saude Publica. 2017;51(1):1s-12s. https://doi.org/10.1590/S1518-8787.2017051000171 1s

Hillmann J, Duchek S, Meyr J, Guenther E. Educating Future Managers for Developing Resilient Organizations: The Role of Scenario Planning. Journal of Manag Edu. 2018:461–495 p. http://dx.doi.org/10.1177/1052562918766350

Published

2024-09-02

How to Cite

1.
Gomes de Paiva G, de Almeida DC, Coelho LC, Cardoso Lisboa Pereira S, Vieira de Lima Costa B. Competencies developed by students while working in nutrition junior enterprises. DEMETRA [Internet]. 2024 Sep. 2 [cited 2025 May 1];19:e69914. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/69914

Issue

Section

Human and Social Sciences in Food

Most read articles by the same author(s)