IMPLICIT CUES AND OBESITY: PROTECTION STRATEGIES AGAINST FOOD MARKETING

Authors

  • Isabel Antunes David Instituto Biomédico. Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil
  • Laura Krutman Instituto Biomédico. Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil
  • Jéssica Rocha de Andrade Instituto de Psiquiatria. Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Renata Lopes Araújo Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho. Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Filipe Braga Instituto de Psiquiatria. Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil Campus UFRJ-Macaé Professor Aloísio Teixeira. Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Fábio da Silva Gomes Unidade Técnica de Alimentação, Nutrição e Câncer. Instituto Nacional do Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA), Ministério da Saúde, RJ, Brasil Department of Nutrition, Food Studies, and Public Health, New York University, NY, USA
  • Mirtes Garcia Pereira Instituto Biomédico. Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil.
  • Leticia de Oliveira Instituto Biomédico. Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil.
  • Sonia Gleiser Instituto de Psiquiatria. Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • M. Carmen Fernández-Santaella Facultad de Psicología, Universidad de Granada, GR, Espanha
  • Rafael Delgado Facultad de Psicología, Universidad de Granada, GR, Espanha
  • Eliane Volchan Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho. Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil Instituto de Psiquiatria. Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2016.21777

Keywords:

Obesity. Marketing. Food Publicity. Defense Mechanisms. Advertisement. Psychology. Neurobiology. Public Health.

Abstract

Protection against marketing of unhealthy food is an important strategy to curb obesity and chronic non-communicable diseases. Given that the food industry applies neuromarketing techniques as a form of implicit promotion, the use of such knowledge to ground defense strategies becomes urgent and increases their chances of success. We propose, based on several studies, an interdisciplinary research effort to guide public actions to promote healthy eating.

DOI: 10.12957/demetra.2016.21777

 

Author Biography

Isabel Antunes David, Instituto Biomédico. Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil

Departamento de Fisiologa e Farmacologia. Laboratório de Neurofisiologia do Comportamento.

Published

2016-05-31

How to Cite

David, I. A., Krutman, L., de Andrade, J. R., Araújo, R. L., Braga, F., Gomes, F. da S., … Volchan, E. (2016). IMPLICIT CUES AND OBESITY: PROTECTION STRATEGIES AGAINST FOOD MARKETING. DEMETRA: Food, Nutrition & Health, 11(2), 383–398. https://doi.org/10.12957/demetra.2016.21777

Issue

Section

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