filosofâncias
antecipando o mundo pelas práticas da gentileza, da serenidade e da (des)obediência a si
DOI:
https://doi.org/10.12957/childphilo.2025.92441Keywords:
education, philosophy of education, philosophy for/with children, profeta gentileza, serenityAbstract
This reflective, theoretical and philosophical article is part of a post-doctoral internship, in the Philosophy for/with Children Research Line, carried out at the University of the Azores, São Miguel, in Portugal. The starting point for the reflection is a meeting held at the Escola Básica Integrada Armando Côrtes-Rodrigues, in Vila Franca do Campo, São Miguel, on November 2, 2023. It was a philosophical meeting integrated into the Project called Filosofâncias: communities of philosophical research (Santos et al., 2022), whose teaching research and children's practices are developed in this school. This meeting was attended by some Basic Education students, teachers from the Faculty and research teachers from the University of the Azores (UAc. Portugal), São Francisco University (USF-Itatiba/SP-Brazil) and Jaume I University (Castellón, Spain). The proposed activity consisted of the presentation of an animated short film titled “Give in to Giving”, produced in 2018 by Leo Burnett Dubai for Hanzo Film. After viewing the short, philosophical questions and dialogues were developed within the framework of the “philosophical research community” approach, around various topics. The philosophical activity with children and adults resonated with the researchers present far beyond the chronological time of the session, opening spaces between problematization and writing around gentleness, serenity and self-obedience as practices of anticipation of the world. It is on them that this text focuses.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Infância e História. Destruição da experiência e origem da História. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
BOBBIO, Norberto. A era dos Direitos. 7. ed. Trad. Carlos Nelson Coutinho; Apres. Celso Lafer. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BOBBIO, Norberto. Elogio da serenidade e outros ensaios morais. Trad. Marco Aurélio Nogueira. São Paulo: Unesp, 2002.
BOFF, Leonardo. Houve um profeta enviado por Deus: Gentileza. Franciscanos. Província Franciscana da Imaculada Conceição do Brasil – OFM. 2017, 30 maio. Acesso: 2023. https://franciscanos.org.br/vidacrista/houve-um-profeta-enviado-por-deus-gentileza/#gsc.tab=0
CANTEIRO DE IDEIAS. Conheça o Profeta Gentileza, 2020. Disponível em: https://www.canteiroideias.com.br/2020/07/conheca-o-profeta-gentileza.html. Acesso: dez. 2023.
COSTA CARVALHO, Magda. Is the voice we hear on the inside the same as the one people hear on the outside? childhood & philosophy, v. 18, p. 1-26, 2022. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.65690
DIA mundial da gentileza 2025. [S. l.: s. n.], 26 nov. 2018. 1 vídeo (2 min). Publicado pelo canal Portal Kairós. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A6PWu3EH7Xw.
GENTILEZA. Intérprete: Marisa Monte. Compositores: Marisa Monte e Arnaldo Antunes. In: MEMÓRIAS, crônicas e declarações de amor. Intérprete: Marisa Monte. Rio de Janeiro: Phonomotor Records, 2000. 1 CD, faixa 10 (2 min).
GUELMAN, Leonardo. Brasil - tempo de Gentileza. Rio de Janeiro: Instituto Joãosinho Trinta, 2009.
GROS, Frédéric. Desobedecer. Trad. Miguel Martins. Lisboa: Antígona Editores Refractários, 2019.
HADOT, Pierre. A filosofia como maneira de viver. Entrevistas de Jennie Carlier e Arnold I. Davidson. Trad. Lara. Christina de Malimpensa. São Paulo: É Realizações, 2016.
HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e a filosofia antiga. Trad. Flávio Fontinelle Loque; Loraine Oliveira. São Paulo: É Realizações, 2014.
HERRERO RICO, Sofia. La educación para la paz. El enfoque REM Reconstructivo-Empoderador. Saarbrücken: Publica, 2013.
JARES, Xesus Rodrigues. Educación para la paz: su teoría y su práctica. Madrid: Popular, 1991.
JARES, Xesus Rodrigues. Educar para la paz en tiempos difíciles. Bilbao: Bakeaz, 2004.
JARES, Xesus. Rodrigues. Educar para la verdad y la esperanza. Madrid: Popular, 2005.
KENNEDY, Nadia; Kennedy, David. Community of philosophical inquiry as a discursive structure, and its role in school curriculum design. In: VANSIELEGHEM, Nadia; KENNEDY, David (Org.). Philosophy for children in transition: Problems and prospects. Nova Jersey: Wiley-Blackwell, 2011. p. 97-116.
LABRADOR, Carmen. Educación para la paz y cultura de paz en documentos internacionales. 2000. v. 3, p. 45-68. (Coleção Contextos Educativos).
LOBATO, Elvira. Rio tomba murais do “Profeta Gentileza”. Folha de São Paulo, 8 maio 2000. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0805200009.htm. Acesso em: dez. 2023.
MENDES, André. Marisa Monte e a História da Sabedoria [Vídeo]. 13 nov. 2015. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=YhY_3zpHWlg
MARISA Monte e a história de Gentileza. [S. l.: s. n.], 13 nov. 2015. 1 vídeo (7 min). Publicado pelo canal André Mendes. Disponível em: dez. 2023. https://www.youtube.com/watch?v=YhY_3zpHWlg. Acesso em:
NÚCLEO INTERDISCIPLINAR DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE. Quem somos, 2023. Disponível em: https://nicauac.wixsite.com/nica/quem-somos. Acesso em: dez. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração de Princípios sobre a Tolerância. Trad. Universidade de São Paulo. São Paulo: USP/Unesco, 1997.
ROSA, Hartmut. Aceleração. A transformação das estruturas temporais na Modernidade. Trad. Rafael H. Silveira. São Paulo: Unesp, 2019.
ROTILA, Anca-Nicoleta. La creatividad en la filosofía para hacer las paces: Nuevos horizontes interdisciplinarios. Araucária, v. 23, n. 48, p. 275-280, 2021. https://doi.org/10.12795/araucaria.2021.i48.12
SANTOS, Auxiliadora et al. Filosofâncias de uma escola que junta a filosofia e as crianças: brincolandiamos. In CARVALHO, M. C.; VIEIRA, P. A. (A)riscar-se na filosofia, (a)colhendo infâncias: encontros com Gabriela Castro. Ponta Delgada, Açores: Letras Lavadas Edições, 2022. p. 315-328.
SHARP, Ann Margaret. What is a community of inquiry? Journal of Moral Education, v. 16, n. 1, p. 37-44, 1987.
SILVEIRA, Carlos Roberto da. A Educação Socrática como “Modo de Vida”: a Imagem do “Cuidado de Si” na Beleza Poética do Sátiro. Horizontes, v. 32, p. 109-119, 2014. https://doi.org/10.24933/horizontes.v32i2.180
THOREAU, Henry David. Desobediência civil. eBooksBrasil. 2021. Disponível em: https://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/desobedienciacivil.pdf. Acesso em: dez. 2023.
VIEIRA, Paula Alexandra. Intersubjetividade: um olhar sobre a comunidade de investigação filosófica. childhood & philosophy, v. 15, p. 1-21, 2019. https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.42218
VIEIRA, Paula Alexandra. Que perguntas poderão desarrumar uma vida? Observador: Cadernos de Apontamento. 2021. https://observador.pt/opiniao/que-perguntas-poderao-desarrumar-uma-vida/
YADO, Thaís Harumi Manfré. Sentidos no espaço urbano : os dizeres de Gentileza dentro e fora da cidade. 2016. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/8162.