uma conversa on-line no youtube sobre paternidade e adoção

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2025.90385

Keywords:

conversation, parenthood, adoption support group, child, education

Abstract

Saulo Xavier de Brito Amorim and Luiz Schettini Filho, both engaged in the Adoption Support Groups (GAA) movement, talk on YouTube about the development of parenthood, the qualification and adoption processes, and the production of knowledge in the field of child and teen adoption. Dilton Ribeiro Couto Junior and Tania Lucía Maddalena, researchers in the field of cyberculture studies, open and close the article with the intention of presenting the potential of online conversation as a way of learning-teaching-researching with the other. We pursue good questions because we also seek good answers that can enrich collective reflection. We understand conversation as the result of a dialogical relationship in which all participants are encouraged to ask questions; consequently, we believe in the communicative dynamism of conversation as a way of researching in partnership with others. With a digital network, we have the opportunity to share our content with the world and give internet users the chance to assign new meanings to what was initially discussed, further broadening the discussion on the subject of parenthood and adoption. There is no pre-determined script for being a parent, but rather constant learning and teaching, resulting from the emotional relationship established with the child. Adopting means opening up to the other, leaving your comfort zone and entering the realm of the unexpected and the unrepeatable, out of the desire to form a family.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

saulo xavier de brito amorim, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Integrante do Grupo de Pesquisa Juventude, Educação, Gênero e Sexualidade na Cibercultura (JEGESC). Advogado, coordenador do GAA Cores da Adoção

 

luiz schettini filho, Professor aposentado - universidade federal rural de pernambuco

Psicólogo e Filósofo. Psicoterapeuta por mais de 50 anos. Professor universitário aposentado. Palestrante nacional e internacional. Escritor, possui 24 obras publicadas sobre relacionamentos familiares e interpessoais.

dilton ribeiro couto junior, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor Adjunto da Faculdade de Educação da UERJ, do ProPEd/UERJ e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da UERJ. Líder do Grupo de Pesquisa Juventude, Educação, Gênero e Sexualidade na Cibercultura (JEGESC). Bolsista do Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística – Prociência/UERJ.

tania lucía maddalena, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da UERJ e do ProPEd/UERJ. Líder do EduStoryLab – Laboratório de Pesquisa em Histórias, Tecnologias e Educação na Cibercultura. Bolsista do Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística – Prociência/UERJ.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. El peligro de una historia única. Barcelona: Penguin Ranbom House, 2018.

ANDRADE, Raylla Pereira de; COSTA, Nina Rosa do Amaral; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Significações de paternidade adotiva: Um estudo de caso. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 16, p. 241-252, 2006.

BARLETTA, Gaetano. L’adozione: cosa sapere, cosa fare. Torino: SEI, 1987.

BARLETTA, Gaetano. Il figlio altrui. Realtà e dinamica dell'adozione. Torino: SEI, 1991.

CARVALHO, Felipe; PIMENTEL, Mariano. Desculpa a interrupção, professor, eu nem sei se eu poderia te interromper: quais os sentidos da conversação em aula? Periferia, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 127-148, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3GAdcGl. Acesso em: 10 jan. 2023.

COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; FERREIRA, Helenice Mirabelli Cassino; OSWALD, Maria Luiza Magalhães Bastos. Compartilhando experiências sobre o “armário”: as conversas online como procedimento metodológico da pesquisa histórico-cultural na cibercultura. Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v. 6, n. 1, p. 23-34, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2zRX7KV. Acesso em: 26 out. 2017.

COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; TEIXEIRA, Marcelle Medeiros; MADDALENA, Tania Lucía. O meme como inventividade metodológica no ensino remoto pandêmico: por que não? Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v. 12, n. 1, p. 53-68, 2023. Disponível em: https://bit.ly/3m1EKhA. Acesso em: 4 abr. 2023.

FERRAROTTI, Franco. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal: EDUFRN, 2014.

FREIRE, Fernando (org.). Abandono e Adoção: contribuições para uma cultura da adoção. Rio de Janeiro: Terra dos Homens, 2001.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://bit.ly/1ryFC8Q. Acesso em: 10 mar. 2017.

LEMOS, André. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre: Sulina, 2021.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. 13. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1994.

MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

MEAD, Margaret. Macho e fêmea: um estudo dos sexos num mundo em transformação. Petrópolis: Vozes, 1971.

MEYER, Dagmar Estermann. Abordagens pós-estruturalistas de pesquisa na interface educação, saúde e gênero: perspectiva metodológica. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 49-63.

MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2014.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014. p. 25-47.

RANK, Otto. O trauma do nascimento e seu significado para a psicanálise. São Paulo: Cienbook, 2016.

RIBEIRO, Tiago. Conversa. In: REIS, Graça; OLIVEIRA, Inês Barbosa de; BARONI, Patrícia (orgs.). Dicionário de pesquisa narrativa. Rio de Janeiro: Ayvu, 2022, p. 92-97.

RIBEIRO, Tiago; SAMPAIO, Carmen Sanches; SOUZA, Rafael de. Investigar narrativamente a formação docente: no encontro com o outro, experiências. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 135-154, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2VrQPdq. Acesso em: 4 abr. 2019.

RIBETTO, Anelice. Experiência, experimentações e restos na escrita acadêmica. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (orgs.). Uma outra escrita acadêmica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016. p. 58-67.

SAMPAIO, Carmen Sanches; RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de. Conversa como metodologia de pesquisa: uma metodologia menor? In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 21-40.

SANTOS, Edméa. Formação de professores e cibercultura: novas práticas curriculares na educação presencial e a distância. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 11, n. 17, p. 113-122, 2002. Disponível em: https://abrir.link/yIiQwAcesso em: 12 abr. 2019.

SANTOS, Edméa. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In: SILVA, Marco; PESCE, Lucila; ZUIN, Antonio (orgs.). Educação online: cenário, formação e questões didático-metodológicos. Rio de Janeiro: Wak, 2010. p. 29-48.

SCHETTINI FILHO, Luiz. Compreendendo o filho adotivo. Recife: Bagaço, 1995.

YEDAIDE, María Marta; PORTA, Luís. Narrativa como forma de conhecer as experiências de mundo. In: REIS, Graça; OLIVEIRA, Inês Barbosa de; BARONI, Patrícia (orgs.). Dicionário de pesquisa narrativa. Rio de Janeiro: Ayvu, 2022. p. 241-248.

Published

2025-03-15

How to Cite

XAVIER DE BRITO AMORIM, Saulo; SCHETTINI FILHO, Luiz; RIBEIRO COUTO JUNIOR, Dilton; LUCÍA MADDALENA, Tania. uma conversa on-line no youtube sobre paternidade e adoção. childhood & philosophy, Rio de Janeiro, v. 21, p. 01–26, 2025. DOI: 10.12957/childphilo.2025.90385. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/90385. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Interviews