image production: a research project in the childhood mode

Authors

  • vanderleia de lourdes rodrigues lopes de oliveira Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura
  • bianca santos chisté Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura https://orcid.org/0000-0002-1962-0256

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.69890

Keywords:

children, childhood, imagery productions, research

Abstract

This article is part of a research project guided by a methodology for the production of images by children from 2 to 6 years old, developed in the Zona da Mata, in Rondônia. Children's filmic and photographic image productions inspired this inquiry, and suggest  a novel way of thinking about children, childhood and research. Based on the questions, What can children's image productions tell us in a survey carried out in periods of social isolation? and What do children’s representations tell us about their lives beyond school? we trace the thematic pathways taken in their production of photographic images and short videos,  following our subjects as they engender themselves through the production of images and through their verbal commentaries on those images. What can a child do  with a camera in her/his hands? Observing the patterns of their image-making allowed us to enter  temporalities and spatialities that suggest other ways of being in the world, particularly in a time of pandemic. What these young children  communicate to  us through  their images and video footage is the power of experience, of traces, remnants and scraps, revealing a capacity for astonishment at things that may go unnoticed by adults. They invite us to experience other ways of seeing and relating to the world, creating other senses and sensations for research, or even for life itself.

Author Biographies

vanderleia de lourdes rodrigues lopes de oliveira, Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Cièncias da Natureza, da Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura

bianca santos chisté, Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura

Professora Doutora do Departamento de Educação, Universidade Federal de Rôndonia (UNIR), Campus de Rolim de Moura.

Compõe o quadro docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (UNIR, Campus Rolim de Moura) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (UNIR, Campus Ji-Paraná)

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2013.

BARROS, Manoel. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

BRITO, Maria dos Remédios de; NETO, Manoel. Paisagens visuais em blocos de perceptos em preto e branco: para uma política do olho. Revista Alegrar, n. 10, dez.,p. 01 - 20, 2012.

CAMMAROTA, Giovani. Fascículos de experiências: rastros de um estudo com crianças e matemática, inventividade e cultura ou pesquisa em modo João. Tese (Doutorado) –Programa de Pós-Graduação em Educação, Doutorado em Educação, da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2021.

CHISTÉ, Bianca Santos. Infância, imagens e vertigens. São Paulo: Editora UNESP/ : Cultura Acadêmica, 2015.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs, Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs, Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 4. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Kafka: Por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

DELEUZE, G; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

FERNANDES, Meire de Fátima Bressianini. Aprendizagem inventiva no espaço da educação especial: um encontro com as crianças e suas produções imagéticas. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências da Natureza) – Universidade Federal de Rondônia. Rolim de Moura, 2021.

KOHAN, Walter Omar. Infância, Entre a Educação e a Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância. Ensaios de Filosofia e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter Omar. A devolver (o tempo d) a infância à escola. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Gabriela. de C. Infância e Pós-estruturalismo. São Carlos: Pedro e João Editores, 2019. p. 11-14.

LEITE, Cesar Donizetti Pereira. Infância, experiência e o tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LEITE, Cesar Donizetti Pereira.; OLIVEIRA, Luana Priscila. Pesquisa-experiência: relatos, corpos e acontecimentos. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 12, n. 3, dez. 2019.

MASSCHELEIN, Jan. E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educação e Realidade. v. 33, n.1, jan/jun 2008.

MAUAD, Ana Maria. Fotografia e história: possibilidades de análise. In: CIAVATTA, Maria; ALVES, Nilda. A leitura de imagens na pesquisa social: história, comunicação e educação. São Paulo: Cortez; 2004. [s.p.]

MIZUSAKI, Renata Aparecida Carbone. Parecer. Universidade Federal de Rondônia. Membro da Examinadora da Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências da Natureza. Falas, estranhamentos, imagens e encantamentos: uma pesquisa no modo criança, de Vanderleia de Lourdes Rodrigues Lopes de Oliveira. Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura, 2022. [np]

REYNA, Carlos Francisco. P. Vídeo & pesquisa antropológica: encontro e desencontros. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, n. 06, 1996.

SCHÉRER, Rener. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

SCHNEIDER, Alexandra; STRAUVEN, Wanda. Orphaned Films: Digital Film Practices by Today’s Children. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 14, n. 2, p. 208-228, mai./ago., 2021.

Published

2022-12-30

How to Cite

lopes de oliveira, vanderleia de lourdes rodrigues, & santos chisté, bianca. (2022). image production: a research project in the childhood mode. Childhood & Philosophy, 18, 01–24. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.69890

Issue

Section

estudos da infância: movimentos, limiares e fronteir