what can we do in the encounter with childhood? an invitation to a heterotopic look

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.62845

Keywords:

discourse, childhood, special education, heterotopy.

Abstract

This paper aims to propose an invitation to look at the kind of childhood we have been constructing from the practices of Special Education, in articulation with the practices of Early Childhood Education. It problematizes the discursive webs formed in this articulation, considering the way that Special Education teachers working with Early Childhood in public schools regard childhood. Such discussions have derived from the uneasiness of thinking about how we have been producing childhood, given the policy of expanding mandatory attendance to four-year-old children. The analytical exercise, inspired by the discourse analysis proposed by Michel Foucault, has enabled us to question the production of subjects, truths and realities in the “confessions” of the interviewed teachers, in which we have identified two ways of thinking about and producing childhood: captured childhood, which is produced through the operationalization of normalization practices by Special Education, determined by the will to knowledge and the will to power over childhood; and childhood as heterotopy, produced as a powerful movement of resistance and denaturalization of normalizing practices – childhood regarded from other places, as an infinite, multiple, non-nameable, ever undetermined becoming, as an invitation to thought: what can we do in the encounter with childhood(s)?

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Author Biographies

letícia de lima borges, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Educadora Especial Licenciada pela UFSMEspecialista em Gestão Educacional - UFSM
Mestra em Educação pela UFSM  Doutoranda em Educação - UFSM

eliana da costa pereira de menezes, Universidade Federal de Santa Maria

Eliana da Costa Pereira de Menezes – 
Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS (2011); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (2005); graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (2001). Professora Associada 2 do Departamento de Educação Especial/EDE da Universidade Federal de Santa Maria/UFSM e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM. Líder do Grupo de Pesquisa Diferença, Educação e Cultura/DEC/UFSM e pesquisadora do GEPI - Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão/UNISINOS, os quais integram a Rede de Investigação em Inclusão, Aprendizagem e Tecnologias em Educação (RIIATE).Foi professora na rede pública de ensino do município de Santa Maria/RS e em instituições específicas de Educação Especial.

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Published

2021-12-27

How to Cite

borges, letícia de lima, & menezes, eliana da costa pereira de. (2021). what can we do in the encounter with childhood? an invitation to a heterotopic look. Childhood & Philosophy, 17, 01–28. https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.62845

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Section

articles