CHILDHOOD EDUCATION AND ITS POETICS

INVESTIGATIVE POETIC PATHS AND PROJECTS WITH BABIES AND YOUNG CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.86208

Abstract

One of the initial functions of schools was to prepare children for working life, therefore, they commonly followed a learning process with a beginning, middle and end, with the aim of delivering a product at the end of the cycles, which sometimes was not thought of by the children. This adult-centric and market-based chronology also did not respect the time and specificity of babies and children, as it imposed the adult's vision, with its truths and reality, providing a ready-made education, through banking practice (FREIRE, 2019). In a reflective flow, we carry out a case study, in which we will report on an excerpt from the investigative project carried out with babies (1 and 2 years old) from a federal school, located in the center of the city of São Paulo. To this end, we dialogue with Salles (1998; 2017), Welfort (2003) and other authors who reflect and report experiences in Italian schools in the Reggio Emilia region, we focus on investigative poetic projects, a term we intend to coin in this article, and in creative paths in Early Childhood Education, with the following driving question: what are we doing, creating and building in early childhood schools? Furthermore, we expose our concerns and reflections on the topic. It is worth saying, however, that we do not intend to deliver conclusions to this question, but to maintain the flow of these reflections.

Author Biographies

Ítalo Butzke, UFSCar campus Sorocaba

É Arteiro e crianceiro, caminha em busca de experiências, experimentos e descobertas. Foi na educação infantil que os olhos, dedo do pé, orelha, língua, enfim, o corpo inteiro voltou a perceber o mundo com a mesma curiosidade de antes. Os dias voltaram a ter inúmeras descobertas. Na vida adulta, é doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFSCar - Sorocaba, com bolsa PDPG - Capes, mestre em Artes da Cena pela Escola Superior de Artes Célia Helena, especialista em Contação de História pela Casa Tombada, graduado em Educação Artística na FAMOSP e em Pedagogia pela UNICV, amplos com licenciatura plena. Atua como Formador Estadual no programa Leitura e Escrita na Educação Infantil, oferecido pelo MEC e bolsista PDPG/Capes, foi Artista-educador no Núcleo de Educação Infantil Paulistinha - UNIFESP, por quase 10 anos. Membro do Grupo de pesquisa “Respeito das Crianças, Educação Infantil e Estudos da(s) Infância(s) – CRIEI, e do Núcleo de Educação e Estudos da Infância, do Departamento de Ciências Humanas e Educação, ambos da Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba. - italobutzke@estudante.ufscar.br

Andréia Regina de Oliveira Camargo, Unifesp - Universidade Federal de São Paulo

Pedagoga pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2005), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2013), Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Rio Claro (2019) e Pós-doutorado pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar campus Sorocaba (2022). Temporariamente afastada da função de Professora EBTT no Núcleo de Educação Infantil NEI Paulistinha, da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP para realizar Colaboração Técnica na UFSCar campus Sorocaba. É vice-líder do grupo de pesquisa CRIEI - Grupo de pesquisas e estudos a respeito das crianças, educação infantil e estudos da infância da UFScar campus Sorocaba; Líder do Acriançar - Grupo de pesquisa sobre e com bebês, crianças e infâncias da UNIFESP e pesquisadora do Im@go: Laboratório da Imagem, Experiência e Cri@ção da UNESP de Rio Claro. Coordenadora local do Núcleo de Educação e Estudos da Infância, da UFSCar campus Sorocaba. 

Published

2025-02-10

How to Cite

BUTZKE, Ítalo; REGINA DE OLIVEIRA CAMARGO, Andréia. CHILDHOOD EDUCATION AND ITS POETICS : INVESTIGATIVE POETIC PATHS AND PROJECTS WITH BABIES AND YOUNG CHILDREN. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 471–489, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.86208. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86208. Acesso em: 28 jul. 2025.