Whiteness on the agenda: privilege, meritocracy and narcissistic pact

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.82345

Keywords:

Whiteness, Cida Bento, privilege

Abstract

When conceptualizing the narcissistic pact of whiteness, Cida Bento is not describing secret and exclusive meetings of white people in squares, at parties or in educational institutions. The Brazilian intellectual highlights that “narcissistic pacts require silent complicity from all members of the dominant racial group and that the anti-humanitarian acts that their ancestors practiced be paid for and forgotten” (BENTO, p. 121, 2022). The legacy of this silencing is the main discussion presented in the author's new work, which illustrates how whiteness (re)produces a logic of erasing true events, establishing its parameters as universal, kind and morally correct.

Author Biographies

Camila Santos Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Especialista em Educação Especial Inclusiva e em Orientação Educacional (UNIASSELVI) Licenciada e Bacharela em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisadora do grupo geni - estudos de gênero e sexualidade e do GEETRANS - Grupo de Estudos em Educação e Transgressão. 

Anamaria Ladeira Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Bolsista CAPES. Master em Educação de pessoas adultas pela Universidade Autônoma de Barcelona (UAB). Especialista em Literatura Infantil e Juvenil (UFRJ). Pedagoga (UFRJ). Pesquisadora do grupo geni - estudos de gênero e sexualidade. 

Published

2024-12-17

How to Cite

SANTOS PEREIRA, Camila; LADEIRA PEREIRA, Anamaria. Whiteness on the agenda: privilege, meritocracy and narcissistic pact. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 314–319, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.82345. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/82345. Acesso em: 2 oct. 2025.