CLASSROOM INTERVENTIONS: AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.76163Keywords:
Investigação-Formação-Ação, Ensino de Química, Ensino de Ciências, Escrita Reflexiva, Pesquisa.Abstract
This report presents activities carried out during the Supervised Teaching Internship: Research in Science Education, part of a Chemistry Teaching Degree program at a Federal University in the interior of the state of Rio Grande do Sul (RS), Brazil. These activities were guided by the Investigation-Training-Action approach. The practice was documented through reflective writing in a Training Journal, where the interns described their activities and experiences throughout the internship. The results presented were constructed through qualitative analysis of these writings.
The development of the teaching practice, accompanied by writing, planning, readings, and collective dialogues, enabled a process of reflection in, for, and on practice, thus contributing to the formation of the interns as teacher-researchers. The Training Journal proved to be an important tool for shaping teaching practice, as it allowed for expanded perspectives on teacher education and brought the interns significantly closer to the school context.
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BREMM, Daniele. Os filmes e jogos didáticos no trabalho educativo com reeducação alimentar. Revista Insignare Scientia –RIS. v. 2, n. 3, p. 92-102, 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11186. Acesso em: 30 ago. 2022.
CHAVES, Sílvia Nogueira. Receita de bom professor: todo mundo tem a sua, eu também tenho a minha!. In: DALBEN, Ângela; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva; SANTOS, Lucíola (Orgs). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 200-216.
GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Investigação-formação-ação em Ciências: um caminho para reconstruir a relação entre livro didático, o professor e o ensino. Curitiba: Prismas, 2013.
KAMINSKI, Márcia Regina; SILVA, Denis Antônio; BOSCARIOLI, Clodis Integrando educomunicação e gamificação como estratégia para ensinoar sustentabilidade e alimentação saudável no 5º ano do ensino fundamental. Revista Prática Docente. v. 3, n. 2, p. 595-609, 2018. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/259. Acesso em: 30 ago. 2022.
KIEREPKA, Janice Silvana Novakowski; BREMM, Daniele; GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. O processo investigativo-reflexivo como propulsor da constituição docente. Revista Prática Docente. v. 4, n. 2, p. 791-809, 2019. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/287211975.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.
LEITE, Fabiane de Andrade; RADETZKE, Franciele Siqueira. Prepara, chegou a hora de ser professora!. Horizontes-Revista de Educação, v. 5, n. 9, p. 146-158, 2017. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/7501. Acesso em: 25 ago. 2022.
MALDANER, Otavio Aloisio. A Formação Inicial e Continuada de Professores de Química: Professores/Pesquisadores. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2000. 424p.
MATTOS, Alex Pires de; WENZEL, Judite Scherer. A Importância do uso da Linguagem Química no Ensino Fundamental. In: VI Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia (EREBIO-SUL). ANAIS. Santo Ângelo, 2013. Disponível em: https://san.uri.br/sites/anais/erebio2013/comunicacao/13381_84_Alex_Pires_de_Mattos.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan Güntzel. Pesquisa em Sala de Aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do Rosário (Orgs.). Pesquisa em Sala de aula: tendências para a educação em novos tempos, Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 3, 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/327117716_Pesquisa_em_sala_de_aula_Fundamentos_e_pressupostos. Acesso em: 22 abr. 2023.
MORTIMER, Eduardo Fleury; VIEIRA, Ana Clara F. R. Letramento Científico em aulas de química para o ensino médio: diálogo entre linguagem científica e linguagem cotidiana. In: DALBEN, Ângela; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva; SANTOS, Lucíola (Orgs). Conversão Didática e Práticas de Ensino. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 301-326.
NÓVOA, Antonio. Formação de Professores e profissão docente. In: Nóvoa, A (Org). Os professores e a sua formação. 2 ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995. p. 15 -33.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL, Projeto Pedagógico do curso de Química Licenciatura, Cerro Largo-RS, 2018, Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/ppc/ccqlcl/2018-0002. Acesso em: 02 mar. 2023.
WENZEL, Judite Scherer; COLPO, Camila Carolina. A leitura de Textos de Divulgação Científica como modo de qualificar o uso da Linguagem Química no Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências v.13, n.4, p. 134-143, 2018. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/64. Acesso em: 25 ago. 2022.
WENZEL, Judite Scherer; MALDANER, Otávio Aloísio. A Prática da Escrita e Reescrita em Aulas de Química como Potencializadora do Aprender Química. Quím. nova esc. v. 36, n. 4, p. 314-320, 2014. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc36_4/11-EQF-93-13.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.
ZANON, Lenir Basso; UHMANN, Rosangela Ines Matos. O DESAFIO DE INSERIR A EXPERIMENTAÇÃO NO ENSINO DE CIÊNCIAS E ENTENDER A SUA FUNÇÃO PEGAGÓGICA. In: XVI ENEQ/X EDUQUI. ANAIS. Salvador, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/article/view/8011/5716. Acesso em: 30 ago. 2022.
ZANON, Lenir Basso. Interações de licenciandos, formadores e professores na elaboração conceitual de prática docente: Módulos triádicos na licenciatura de Química. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giordane Miguel Schnorr, Letícia Gabrielhi Rocha, Catarina Caetano Soares Prestes, Judite Scherer Wenzel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License