TEACHING MATHEMATICS: ANALYSIS OF THE SCHOOL TASKS OF THE AXIS NUMBERS AND OPERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.74440

Keywords:

Teaching Mathematics, School Tasks, Historical-Cultural Theory, Numbers and Operations.

Abstract

Does the way in which mathematics teaching, in particular the number and operations axis, is organized in the early years of Elementary School allow the appropriation of concepts and the development of students' theoretical thinking? This question has become a problem to be investigated, since children, in general, are reaching the 6th year of Elementary School without having appropriated the basic contents of mathematics, as can be seen in the literature in the area. Thus, the objective of this research was to investigate how the number and operations axis has been worked with students from 1st to 5th grade, in order to understand what kind of thinking has been possible to form by students. For the investigation of this phenomenon, a bibliographical and documental research was developed, in which the sources were the mathematics notebooks of students from a public school in the northwest of Paraná. In the analysis of the data, it was verified the predominance of the work with the axis numbers and operations in relation to the other axes, as well as several repetitive tasks, in which the change resided in the quantitative increase of the values of the worked numerals. It was found that the emphasis of this type of teaching is on the external aspects of the concepts and not, for example, on the constitutive concepts of the Decimal Numbering System. The data revealed that this form of teaching restricts the formation of students' theoretical thinking.

Author Biographies

Maiara Pereira Assumpção, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), especialização em Gestão Escolar pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Julio Mesquita Filho -FCT/ UNESP. Tem experiência na área de Educação e Educação Física Escolar, com ênfase no ensino, aprendizagem conceitual, desenvolvimento humano e Teoria Histórico-Cultural.

Silvia Pereira Gonzaga de Moraes, Universidade Federal do Recôncavo Bahia (UERB)

Professora Associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2008). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Graduada em Ciências pela Fundação Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jandaia do Sul (1986), com complementação em Matemática pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari (1987). Graduada em Pedagogia pela Fundação Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Jandaia do Sul (1991). Professora da Educação Básica na rede pública de ensino do Paraná (1986-1996). Líder do Grupo de Pesquisa e Ensino "Trabalho Educativo e Escolarização" (GENTEE-UEM), membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Atividade Pedagógica (GEPAPe-USP). Atua no ensino, pesquisa e extensão com foco na formação de professores e organização do ensino de matemática. Os subtemas de maior concentração são: Desenvolvimento Humano e Educação Escolar.

 

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Published

2023-03-31

How to Cite

ASSUMPÇÃO, Maiara Pereira; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de. TEACHING MATHEMATICS: ANALYSIS OF THE SCHOOL TASKS OF THE AXIS NUMBERS AND OPERATIONS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 47–66, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.74440. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/74440. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN