TEACHER TRAINING IN SCIENCES IN THE CONTEXT OF EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS: A LITERATURE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.73820Keywords:
Teacher training, dialogicity, bibliographic survey, Black Movement, Ethnic-Racial RelationsAbstract
This article is the result of a bibliographic survey based on a dissertation of the Graduate Program in Science and Health Education. Our study aims to analyze the dialogues that involve the Education of Ethnic-Racial Relations and teacher training in Science, presented in academic research published between 2003 and 2022. We believe that the debate on ethnic-racial relations is a possible way to promote a dialogical and critical education, aligned with the need for dialogue between the different areas of knowledge, just as we recognize that it is urgent for Science and Education to denounce and combat social, racial and gender inequalities. We then present a literature review study, as well as the results and discussions about the contributions perceived in the publications. Our analyzes suggest an increase in interest in the issue in question, an indication of the social inflections claimed by the Black Movement. However, the field is still under development and has potential for future work.
References
BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, de janeiro de 2003.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico- Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Relatora: Petronilha Beatriz Gonçalves. Ministério da Educação. Brasília, 2004.
BRASIL. Lei 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, de março de 2008.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 12.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente. Paz e Terra, 2003.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e pesquisa, v. 29, n. 01, p. 167-182, 2003.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador. Petrópolis: Vozes, 2017.
HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Editora Cobogó, 2020.
AUTOR 2; AUTOR 1; AUTOR 3, 2022.
AUTOR 2, AUTOR 3, 2021.
NASCIMENTO, Carolina Cavalcanti do. Educação das relações étnico-raciais: branquitude e educação das ciências. 2019. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
ZITKOSKI, Jaime José. DIÁLOGO/DIALOGICIDADE In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.) Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 206-207.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iago Vilaça de Carvalho, Brenda Iolanda Silva do Nascimento, Fernanda Antunes Gomes da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License