TEACHER TRAINING IN SCIENCES IN THE CONTEXT OF EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS: A LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73820

Keywords:

Teacher training, dialogicity, bibliographic survey, Black Movement, Ethnic-Racial Relations

Abstract

This article is the result of a bibliographic survey based on a dissertation of the Graduate Program in Science and Health Education. Our study aims to analyze the dialogues that involve the Education of Ethnic-Racial Relations and teacher training in Science, presented in academic research published between 2003 and 2022. We believe that the debate on ethnic-racial relations is a possible way to promote a dialogical and critical education, aligned with the need for dialogue between the different areas of knowledge, just as we recognize that it is urgent for Science and Education to denounce and combat social, racial and gender inequalities. We then present a literature review study, as well as the results and discussions about the contributions perceived in the publications. Our analyzes suggest an increase in interest in the issue in question, an indication of the social inflections claimed by the Black Movement. However, the field is still under development and has potential for future work.

Author Biographies

Iago Vilaça de Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/NUTES)

Licenciado em Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação em Ciências e Saúde -Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/NUTES). Rio de Janeiro, RJ - Brasil. Doutorado em andamento em Educação em Ciências e Saúde - Universidade Federal do Rio de Janeiro/Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde (UFRJ/NUTES). Rio de Janeiro, RJ - Brasil. 

Brenda Iolanda Silva do Nascimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/NUTES)

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/NUPEM). Mestre em Educação em Ciências e Saúde -Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/NUTES). Rio de Janeiro, RJ - Brasil. Doutorado em andamento em Educação em Ciências e Saúde - Universidade Federal do Rio de Janeiro/Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde (UFRJ/NUTES). Rio de Janeiro, RJ - Brasil.

Fernanda Antunes Gomes da Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Letras Vernáculas -Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ -Brasil. Professora Adjunta -Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Macaé, RJ - Brasil. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde-Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde (NUTES) . Rio de Janeiro, RJ -Brasil.

References

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, de janeiro de 2003.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico- Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Relatora: Petronilha Beatriz Gonçalves. Ministério da Educação. Brasília, 2004.

BRASIL. Lei 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, de março de 2008.

EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 12.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente. Paz e Terra, 2003.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e pesquisa, v. 29, n. 01, p. 167-182, 2003.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador. Petrópolis: Vozes, 2017.

HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Editora Cobogó, 2020.

AUTOR 2; AUTOR 1; AUTOR 3, 2022.

AUTOR 2, AUTOR 3, 2021.

NASCIMENTO, Carolina Cavalcanti do. Educação das relações étnico-raciais: branquitude e educação das ciências. 2019. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

ZITKOSKI, Jaime José. DIÁLOGO/DIALOGICIDADE In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.) Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 206-207.

Published

2024-01-09

How to Cite

CARVALHO, Iago Vilaça de; NASCIMENTO, Brenda Iolanda Silva do; COSTA, Fernanda Antunes Gomes da. TEACHER TRAINING IN SCIENCES IN THE CONTEXT OF EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS: A LITERATURE REVIEW. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 145–163, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73820. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73820. Acesso em: 19 sep. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS