FROM THE MEDAL TO THE PODIUM OF LIFE: THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY AND REPRESENTATIVENESS OF BLACK WOMAN IN SPORT
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.73817Keywords:
black woman, black identity, social imaginary, law 10.639, pedagogical practiceAbstract
The representation of the black woman, in brazilian society, reverberates the (re)cognition of their "self" beyond the imposed stereotypes, expressed by the process of constitution of black identity, stablished through social constructs woven by struggles, achievements and collective movements established by the valuation of the equality of ethnic-racial social relations. In the intertwining of ethnic-racial relations and the role of black women in this society, the objective was to analyze the possibilities of anti-racist pedagogical practices, through cinematographic productions which enable situations for (re)thinking human formation. The film “King Richard” was adopted as a primary source, focusing on the pedagogical approach to implementing Law no. 10.639/2003 in basic education in relation to the representation of black women in sport. Supported by the methodological assumptions of qualitative research, based on content analysis, the categories hegemony and contradiction were chosen, listed based on their relationships with the subcategories “black identity”, “black woman in sport” and “social recognition of black women ”. The photography presented in the film indicates narratives that enable, through reflective debates, the rethinking of human formation, didactic-pedagogical paths for the reconstruction of social imaginaries, anti-racist knowledge and appreciation of black women in the sporting environment and beyond.
References
ALMEIDA, Silva. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.
AUTOR 1. Da hegemonia aos estereótipos do ser professor: os enlaces do preconceito no cotidiano formativo. Research, Society and Development, v. 11, n. 3, p. e35311326567-e35311326567, 2022. Disponível em: <https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/26567>. Acesso em: 15 fev. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 02/2015 de 1º de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior. 2015.
BRASIL. Resolução CNE/CES n° 6 de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física. 2018.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2 de 20 de dezembro de 2019. Diário Oficial da União, v. 1, p. 87 a 90-87 a 90, 2019.
BRASIL. Presidência da República. Lei 10.639 de 9 janeiro de 2003. Altera a Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira” e dá outras providências.
BRASIL, MEC. Base nacional comum curricular. Brasília-DF: MEC, Secretaria de Educação
Básica, 2017.
CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. Racismos contemporâneos. Rio de Janeiro: Takano Editora, v. 49, p. 49-58, 2003. Disponível em: <https://www.patriciamagno.com.br/wp-content/uploads/2021/04/CARNEIRO-2013-Enegrecer-o-feminismo.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2023.
CARNEIRO, Sueli. Escritos de uma vida. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.
COSTA, Luciana Miranda; SOUSA, Raissa Lennon Nascimento. O outro do outro: Serena Williams e a construção da imagem da mulher negra na mídia. Aturá-Revista Pan-Amazônica de Comunicação, v. 3, n. 1, p. 87-102, 2019. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/atura/article/view/6660>. Acesso em: 20 fev. 2023.
COUTO, Mia. Venenos de Deus, remédios do diabo. Editora Companhia das Letras, 2008.
AUTOR 2. Notandum, n. 54, p. 1-17, 2020. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/notandum/article/view/52799>. Acesso em: 20 fev. 2023.
EDMONDSON, Jacqueline. Venus and Serena Williams: A Biography. Greenwood Publishing Group, 2005.
FELIPE, Delton Aparecido. Brasil–África: a formação docente para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana como estratégia de uma educação antirracista. Revista eletrônica de educação, v. 14, p. e3372087-e3372087, 2020. Disponível em: <https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3372>. Acesso em: 15 fev. 2023.
GOMES, Nilma Lino. Educação e identidade negra. Aletria: revista de estudos de literatura, v. 9, p. 38-47, 2002. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/17912>. Acesso em: 21 fev. 2023.
KHAN, Farieda. Anyone for Tennis? Conversations with black women involved in tennis during the apartheid era. Agenda, v. 24, n. 85, p. 76-84, 2010. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10130950.2010.9676325>. Acesso em: 21 fev. 2023.
KING RICHARD: CRIANDO CAMPÃES. Direção: Reinaldo Marcus Green. Produção Tim White; Trevor White; Will Smith. Estados Unidos: Warner Bros Pictures, 2021. 1 HBO MAX. (145 min).
PACHECO, Ana Cláudia Lemos. Mulher negra: afetividade e solidão. Edufba, 2013.
RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: atlas, 1985.
TROYNA, Barry; CARRINGTON, Bruce. Education, racism and reform. Routledge, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Catarina Messias Alves, Vania de Fátima Matias de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License