FROM THE MEDAL TO THE PODIUM OF LIFE: THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY AND REPRESENTATIVENESS OF BLACK WOMAN IN SPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73817

Keywords:

black woman, black identity, social imaginary, law 10.639, pedagogical practice

Abstract

The representation of the black woman, in brazilian society, reverberates the (re)cognition of their "self" beyond the imposed stereotypes, expressed by the process of constitution of black identity, stablished through social constructs woven by struggles, achievements and collective movements established by the valuation of the equality of ethnic-racial social relations. In the intertwining of ethnic-racial relations and the role of black women in this society, the objective was to analyze the possibilities of anti-racist pedagogical practices, through cinematographic productions which enable situations for (re)thinking human formation. The film “King Richard” was adopted as a primary source, focusing on the pedagogical approach to implementing Law no. 10.639/2003 in basic education in relation to the representation of black women in sport. Supported by the methodological assumptions of qualitative research, based on content analysis, the categories hegemony and contradiction were chosen, listed based on their relationships with the subcategories “black identity”, “black woman in sport” and “social recognition of black women ”. The photography presented in the film indicates narratives that enable, through reflective debates, the rethinking of human formation, didactic-pedagogical paths for the reconstruction of social imaginaries, anti-racist knowledge and appreciation of black women in the sporting environment and beyond.

Author Biographies

Catarina Messias Alves, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - Habilitação Licenciatura. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE). Desenvolve pesquisas na área das relações étnico raciais dialogando com a educação física, educação e formação.

Vania de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí (2000). Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física da Universidade Estadual de Maringá e Universidade Estadual de Londrina (2009). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2014). Professora Adjunta do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Professora do Mestrado Profissional em Educação Física associado entre Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Universidade Estadual de Maringá. Chefe da Divisão de Estágios da Universidade Estadual de Maringá (ETG/DEG/PEN) de 2020-abril/2021. Assessora da Diretoria de Ensino da Universidade Estadual de Maringá no período de 2021 a 2022. Orientadora do Programa Residência Pedagógica - Subprojeto Educação Física da Universidade Estadual de Maringá (2018-2022). Coordenadora Institucional do Programa Residência Pedagógica (2022-2024). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE/CNPq). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: formação inicial, estágio, identidade profissional, trabalho docente, formação profissional e políticas públicas.

 

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Published

2024-01-09

How to Cite

ALVES, Catarina Messias; MATIAS DE SOUZA, Vania de Fátima. FROM THE MEDAL TO THE PODIUM OF LIFE: THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY AND REPRESENTATIVENESS OF BLACK WOMAN IN SPORT. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 212–227, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73817. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73817. Acesso em: 24 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS