The article discusses the initial training of the Pedagogue at the State University of Londrina – UEL and the Education of Ethnic-Racial Relations (ERER). The study is based on the following question: how has the Pedagogy course at the State University of Londrina addressed this topic in its curriculum? Are the National Curricular Guidelines for the Teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture and for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) being included in the subjects? The general objective is to analyze the curriculum of the UEL Pedagogy course in the years 2010, 2017 and 2019 and the perspectives attributed to the Education of Ethnic-racial Relations and the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture. To achieve the objectives, we opted for bibliographic and documentary research. The Pedagogical Project, subjects and course contents were proven. Studies show that the Pedagogy course provides little support for

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73809

Keywords:

Teacher training, Ethnic-racial relations, Curriculum, Pedagogy

Abstract

The article discusses the initial training of the Pedagogue at the State University of
Londrina – UEL and the Education of Ethnic-Racial Relations (ERER). The study is based
on the following question: how has the Pedagogy course at the State University of Londrina
addressed this topic in its curriculum? Are the National Curricular Guidelines for the
Teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture and for the Education of
Ethnic-Racial Relations (DCNERER) being included in the subjects? The general objective
is to analyze the curriculum of the UEL Pedagogy course in the years 2010, 2017 and 2019
and the perspectives attributed to the Education of Ethnic-racial Relations and the Teaching
of Afro-Brazilian and African History and Culture. To achieve the objectives, we opted for
bibliographic and documentary research. The Pedagogical Project, subjects and course
contents were proven. Studies show that the Pedagogy course provides little support for work with the Education of Ethnic-racial Relations, contrary to what is foreseen in the
DCNERER

Author Biographies

Marleide Rodrigues da Silva Perrude, Universidade Estadual de Londrina.

Marleide Rodrigues da Silva Perrude, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA
Pós doutora pela Unesp de Marília/SP, Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Atualmente é docente da Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Educação, área de Políticas Educacionias, Estado e Sociedade e coordenadora do Núcleo de Estudos Afro-brasileiro.

Gabriela Paula Santos, Universidade Estadual de Londrina

Graduada pela Universidade Estadual de Londrina, no curso de Pedagogia.

Simone Burioli, Universidade Estadual de Londrina

Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Araraquara, 2020), doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM, 2016), mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM, 2009), possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É professora Adjunta do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina (UEL 2010-Atual), na área de História da Educação. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEL e coordenadora da Linha 1 -Perspectivas Filosóficas, Históricas, Políticas e Culturais da Educação (2021-atual). Faz parte do Laboratório de Ensino e Pesquisa em História da Educação - LEPHE/UEL. Comissão de Pesquisa do Departamento de Educação (2022-atual). É membro da SBHE (Sociedade Brasileira de História da Educação) Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, produção discente, instituições educativas, educação rural, fontes, arquivos escolares, imprensa pedagógica, pesquisa educacional e formação de professores.

References

ARAUJO, L. F. A Lei 10.639/2003 e sua maior idade. Há o que se comemorar? Revista

Docência Cibercultura, Rio de Janeiro. v. 5, n. 2, p. 279-294, maio/ago 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno (CNE/CP). Parecer n° 2.167. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 142, 20 de dezembro de 2019.

______. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 009/2001, de 8 de maio de 2001.

______. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP no 01, de 17 de junho de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 jun. 2004. Seção 1, p. 11.

______. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP No 1/2006, de 15 de maio de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 de maio de 2006. Secado 1, p. 11.

______. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

______. Governo Federal. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23

dez. 1994. Seção 1, p. 27.833.

______. Governo Federal. Lei n°10.639 de 09 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Seção 1, p. 1.

______. Governo Federal. Lei n°13.005, de 25 de junho de 2014. Diário Oficial da União, Brasilia, DF, 26 jun. 2014, Seção 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm . Acesso em: 20 fev. 2023.

_______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. In: ______. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília-DF: Secretaria de Educação Básica/Diretoria de Currículos e Educação Integral, 2009.

______. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília: Edições Câmara, 2015

CARDOSO, L. Branquitude acrítica e crítica: a supremacia racial e o branco antirracista. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales. v.8. n. 1. p.607-630, ene./jun. 2010

CAVALLEIRO, E. S. Identificando o racismo, o preconceito e a discriminação racial na escola. In: LIMA, I.C.; ROMÃO, S.; SILVEIRA, S.M. (Org.). Os negros e a escola brasileira. Florianópolis: NEN – Núcleo de Estudos Negros, n.6.1999.

CRUZ, A.M.V. NASCIMENTO, R.N.F. As leis 10639/03 e 11645/08: perspectivas e debates

no campo da Antropologia da Educação. Vozes, Pretérito & Devir, Universidade Federal ́

do Piauí. v.11, n.2, p.218-236, 2020.

GOMES, M. M.; GOMES, F. das C; ARAUJO NETO, B. B. de; MOURA, N. D. de S.; MELO, S. R. de A.; ARAUJO, S. F. de; NASCIMENTO, A. K. do; MORAIS, L. M. D. de. Reflexões sobre a formação de professores: características, histórico e perspectivas. Revista Educação Pública, v. 19, n. 15, 6 ago. 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/15/reflexoes-sobre-a-formacao-de- professores-caracteristicas-historico-e-perspectivas. Acesso em: 10 dez. 2022.

GOMES, N. L. Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília, DF: MEC, 2005. p.143-154.

______. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras. Minas Gerais, v.12, n.1, p. 98-109, jan./abr. 2012.

GOMES, N. L.; JESUS, R. E. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista. Curitiba, no 47, p. 19-33, jan/mar, 2013.

GONÇALVES, R. J. A superioridade racial em Immanuel Kant: as justificações da dominação europeia e suas implicações na América Latina.Kínesis, v.7, n.13, p.179-195, jul. 2015.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MUNANGA, K. Superando o racismo na escola. Brasília: MEC/SECAD, 2005.

NOGUEIRA, A. M. A Implementação da Lei nº 10.639/03 em cursos de formação de professores: o discuros institucional da UFMG. 2017. 18p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

NONATO, G. A. Formação inicial de professores para a diversidade étnico-racial nas licenciaturas em letras e pedagogia em duas IES mineiras. 2018. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação)-Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

RIZZO, J. G. de S. A formação inicial de professores e as implicações para a educação das relações etnicorraciais nos cursos de Pedagogia de MS. 2018. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2018.

RODRIGUES, T C.; OLIVEIRA, F. Li de SANTOS, F. da S. Desafios da Implementação da Lei n° 10.639/03: um estudo de caso de municípios do Estado de São Paulo. Revista de Educação, PUC-Campinas, v.21, n.3, p.281-294, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5720/572061643003/html/. Acesso em: 3 dez.2022.

UNICEF. O enfrentamento da exclusão escolar no Brasil: Campanha Nacional pelo Direito à Educação. Brasília, 2014.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Londrina, 2007.

______.Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Londrina, 2010.

______.Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Londrina, 2019

Published

2024-01-09

How to Cite

PERRUDE, Marleide Rodrigues da Silva; SANTOS, Gabriela Paula; BURIOLI, Simone. The article discusses the initial training of the Pedagogue at the State University of Londrina – UEL and the Education of Ethnic-Racial Relations (ERER). The study is based on the following question: how has the Pedagogy course at the State University of Londrina addressed this topic in its curriculum? Are the National Curricular Guidelines for the Teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture and for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) being included in the subjects? The general objective is to analyze the curriculum of the UEL Pedagogy course in the years 2010, 2017 and 2019 and the perspectives attributed to the Education of Ethnic-racial Relations and the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture. To achieve the objectives, we opted for bibliographic and documentary research. The Pedagogical Project, subjects and course contents were proven. Studies show that the Pedagogy course provides little support for. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 77–95, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73809. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73809. Acesso em: 2 aug. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS