GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN HIGHER EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO A CRITICAL-REFLECTIVE PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73798

Keywords:

Law 10.639/03, Early Childhood Education, Curriculum, National Common , Curricular Base

Abstract

This article aims to analyze the National Common Curriculum Base (BNCC) concerning Early Childhood Education with the intention of investigating whether this document, prescriptive and mandatory in Brazilian education, presents subsidies to work on ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/2003, as a way of confronting structural racism in society. Using, for this, the documentary research as a methodological contribution (SÁ-SILVA; ALMEIDA; GUINDANI, 2009). By using authors such as Gomes (2007), Gomes and Nunes (2021), Paraíso (2010), Veiga-Neto (2003), it denotes the need to expand on Afro-Brazilian, African culture and ethnic-racial relations in early childhood education so that the demobilization of structural racism in Brazilian society occurs.

Author Biographies

Rayra Sarmento Ferreira Subtil, Universidade Federal do Espírito Santo Prefeitura Municipal de Viana e Prefeitura Municipal de Vila Velha

Mestranda do Programa de Pós - Graduação de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2019)

Larissa Ferreira Rodrigues Gomes, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação (Universidade Federal do Espírito Santo/UFES), Mestre em Educação (Universidade Federal do Espírito Santo/UFES) na linha de pesquisa "Cultura, currículo e formação de educadores". Possui Licenciatura Plena em Educação Física (Universidade Federal do Espírito Santo/UFES) e Licenciatura em Pedagogia (ISEAT). Atualmente é professora da Educação Básica Técnica e Tecnológica na UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO, no Centro de Educação Infantil CRIARTE e professora do Programa de Pós Graduação de Mestrado Profissional em Educação (PPGMPE/UFES). Coordenadora do grupo de pesquisa do CNPQ Currículos, culturas juvenis e produção de subjetividades, membro do grupo de pesquisa Cotidiano escolar e currículo da UERJ e membro colegiado do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Currículos, Culturas e Cotidianos (NUPEC3)/ UFES.

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Published

2024-01-09

How to Cite

FERREIRA SUBTIL, Rayra Sarmento; GOMES, Larissa Ferreira Rodrigues. GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN HIGHER EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO A CRITICAL-REFLECTIVE PEDAGOGICAL PRACTICE. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 21–34, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73798. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73798. Acesso em: 24 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS