THE PLACE OF IN LANGUAGE TEACHING: AN ANALYSIS OF THE BNCC AND THE PEDAGOGICAL PROJECT FOR DEGREES IN LANGUAGES AT BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73770

Keywords:

Law 10.639/03, BNCC, Basic Education, Language Teacher Training

Abstract

This research, financed by the Graduate Scholarship Program (PROLICEN), is based on the concern with the results obtained in two previous researches in this institutional program. The questions obtained from these studies on how Law nº 10.639/03 has been implemented in higher education and the place of black men and women in textbooks were our motivations for researching how this Law, although it is an official document, does not guarantee its application in anti-racist perspective. Thus, our problematizations indicate that, in order to have effective results in Basic Education, Law nº 10.639/03 and the appreciation of ethnic-racial relations need to be contemplated in normative documents, such as the Common National Curricular Base (BNCC), and be present in the initial teacher training and teaching practice in higher education. It is under this bias that we elaborated this research, of a bibliographical nature, analyzing the BNCC for the area of Languages, the UFCat Statute and the PPCs of the undergraduate courses in Languages at UFCat. We observe that Law nº 10.639/03 is not the focus of the BNCC and that the undergraduate courses, in an analysis of their disciplines, do not significantly contemplate a re-education of ethnic-racial relations through the teaching of the contents provided for by the cited Law and the statute. In this way, through the analyzes we have evidence that black men and women continue to suffer the impacts of structural and institutional racism in the legislation that intends to be a national basis for Brazilian curricula.

Author Biographies

Mariana do Amaral Brust, UFCAT - Universidade Federal de Catalão

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem - UFCAT - GO

Maria Helena de Paula, UFCAT - Universidade Federal de Catalão

Docente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem - UFCAT

Carolina Faleiros Felício, UFCAT

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem - UFCAT - GO

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo, S.P.: Scipione, 1997.

BORBA, Francisco da Silva. Léxico e herança social. In: MARCHEZAN, Renata; CORTINA, Arnaldo. Os fatos da linguagem, esse conjunto heteróclito. Araraquara: FCL-UNESP Laboratório Editorial; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2004. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wpcontent/uploads /2012/10/DCN-s-Educacao-das-Relacoes-Etnico-Raciais.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

BRASIL. Lei 10.639 (LEI ORDINÁRIA) 09/01/2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 30 jun de 2022.

BRASIL. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=18 52-diretrizes-curriculares-pdf&category_slug=novembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jan. 2023.

AUTORA. Glossário para a Educação Étnico-Racial: uma proposta para o Ensino Fundamental II da Educação Básica. PROLICEN, 2020-2021. UFCAT. PRPI/PROGRAD, 2021.

CARMO, Monalisa Aparecida do; RODRIGUES, Lillian Ferreira. Diálogos e Divergências entre a Lei 10.639 e a BNCC. In: Dossiê Educação para as Relações Étnico-Raciais: construções teóricas, currículo e práticas pedagógicas. Revista África e Africanidades, Ano XIII – n. 36, nov. 2020, p.116-131.

COELHO, Nelly. A literatura infantil: história, teoria, análise. São Paulo: Ática, 2000.

AUTORAS. Os impactos da lei 10.639/03 nos cursos de Licenciatura em Letras da Universidade Federal de Catalão. Em tempos de história, v. 36, p. 348-369, 2020. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/ view/31783>. Acesso em: 20 jan. 2023.

AUTORA. Ensino da cultura afro-brasileira e os impactos da lei 10.639/03 nos cursos de Licenciatura em Letras da UFG/Regional Catalão. PROLICEN, 2018-2019. UFG.PRPI/PROGRAD, 2019.

MACEDO, Isabel de Lourdes; MARTINS, Rosangela Novaes. Formação De Professores: Diversos Olhares Sobre A História Da África Na BNCC, Currículo Paulista e PNLD. Educação Básica Online, vol.1, is.1, Jan./Apr., 2021, p.15-27.

MOREIRA, Ana Vitória Gonçalves. Negros e negras têm lugar nos livros didáticos de língua portuguesa usados no Brasil?. PROLICEN, 2019-2020. UFG.PRPI/PROGRAD, 2020.

MULLER, Tânia. M. P; COELHO, Wilma. N. B. Relações Étnico-raciais e Diversidade. Niterói: Editora Alternativa, 2013.

NASCIMENTO, Gabriel. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019 [Versão Kindle].

OLIVEIRA, Juliana Augusta Nonato de. Estudantes negros ingressantes na

universidade por meio de reserva de vagas: um estudo sobre processos

educativos de construção de identidade negra e pertencimento étnico-racial no

ensino superior. São Carlos: UFSCar, 2013.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019 [Versão Kindle].

SANT’ANA, Antônio. O. História e conceitos básicos sobre racismo e seus derivados. In: MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

SANTOS, Edson. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais par a Educação das Relações Étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afrobrasileira e Africana. Brasília-DF, 2004.

SILVA, Paulo Vinicius da. Racismo em livros didáticos: estudo sobre negros e brancos em livros de Língua Portuguesa. Editora: Autêntica. Belo Horizonte, 2008.

UNIVERSIDADE FERAL DE CATALÃO (UFCAT). Estatuto. Catalão-GO, 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS – REGIONAL CATALÃO (UFG/RC). Projeto Pedagógico do curso de Letras: Letras Português e Inglês. Catalão: UFG/RC, 2011a. Disponível em: https://letras.catalao.ufg.br/. Acesso em: 18 jun. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS – REGIONAL CATALÃO (UFG/RC). Projeto Pedagógico do curso de Letras: Letras Português. Catalão: UAELL, 2011b. Disponível em: https://letras.catalao.ufg.br/ Acesso em: 18 jun. 2022.

Published

2024-01-16

How to Cite

BRUST, Mariana do Amaral; DE PAULA, Maria Helena; FELÍCIO, Carolina Faleiros. THE PLACE OF IN LANGUAGE TEACHING: AN ANALYSIS OF THE BNCC AND THE PEDAGOGICAL PROJECT FOR DEGREES IN LANGUAGES AT BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITY. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 447–467, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73770. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73770. Acesso em: 25 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS