TEACHERS' PERCEPTIONS OF LAW 10.639/03: OBLIGATORY NATURE OF THEME "AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE" IN BASIC EDUCATION?
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.73744Keywords:
IFNMG, Racism, Race, Integrated High SchoolAbstract
The aim of this study was to discuss the perception of teachers at the IFNMG Almenara campus about Law 10.639/2003 and to reveal their opinions on the subject. This is an applied, exploratory study with a descriptive and qualitative approach. Data was collected using a questionnaire via Google Forms. As a result, it can be seen that the subject does not receive due attention. In terms of perceptions, it is noteworthy that the state does not provide teacher training to learn about the legislation that leads to demands, and this is not made available to students. Thus, instead of working towards combating racist forces, education postpones this commitment and contributes to the perpetuation of this phenomenon. Therefore, schools need to offer training and defend the agenda of racial and social equity.
References
ALBERTI, V.; PEREIRA, A. A. O Movimento Negro no Brasil. In: Portal Geledés. Disponível em: https://bityli.com/GZDfJiYYD. Acesso em: 20 fev. 2023.
ARAUJO, L. F. A Lei 10639 e sua maior idade. Há o que se comemorar? Revista Docência e Cibercultura, v. 5, n. 2, p. 279–294, 12 jul. 2021. https://doi.org/10.12957/redoc.2021.57479.
BHERING, M. de S.; FONSECA, V. M. da; SILVA, T. H. M. A BNCC e a Lei n. 10639/2003: Componentes curriculares e educação antirracista. Revista de Ciências Humanas, v. 2, n. 21, 28 dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/12726. Acesso em: 10 dez. 2022.
BRASIL. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil de 24 de fevereiro de 1891. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao91.htm . Acesso em: 20 fev. 2023.
________. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acesso em: 23 fev. 2023.
________. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
________. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: https://bityli.com/HLXTNYHCq . Acesso em: 20 fev. 2023.
CARVALHO, A. P. P. de. A aplicabilidade da Lei 10639/03 como instrumento de garantia de direitos humanos e cidadania. 2015. 44 f. Monografia – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
FERNANDES, F. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: Difel, 1972. p. 136-137.
FONSECA, D. M. V. A implementação da Lei no. 10.639/2003 na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 2015. 182 f. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2015.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
GOMES, N. L. O movimento negro educador. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017.
GUIMARÃES, A. S. A. Raça e os Estudos das Relações Raciais no Brasil. Novos Estudos. São Paulo: CEBRAP, n. 54, jul, p. 148, 1999. Disponível em: https://bityli.com/P1Z6f. Acesso em: 20 fev. 2023.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
________. Técnicas de Pesquisa. 8. Ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MOITA LOPES, L. P. Afinal, o que é lingüística aplicada. In: Moita Lopes, L. P. Oficina de lingüística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
PAULA, B. X. de; GUIMARÃES, S. 10 anos da lei federal no 10.639/2003 e a formação de professores: uma leitura de pesquisas científicas. Educação e Pesquisa, v. 40, p. 435–448, jun. 2014. https://doi.org/10.1590/S1517-97022014061517.
PEREIRA, J. S. Reconhecendo ou construindo uma polaridade étnico-identitária?desafios do ensino de história no imediato contexto pós-Lei no 10.639. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 21, n. 41, p. 21–43, jun. 2008. https://doi.org/10.1590/S0103-21862008000100002.
RIBEIRO, D. Pequeno Manual Antirracista. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. Acesso em: 18 abr. 2021.
SANTOS, F. R. dos. A construção da identidade negra através da lei 10.639/2003: os alunos da EJA em debate. Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, v. 5, n. 12, 3 maio de 2022. DOI 10.18764/2595-1033v5n12.2022.4. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/kwanissa/article/view/18685. Acesso em: 15 fev. 2023.
SANTOS, S. A. dos. A Lei no 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do Movimento Negro. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal no 10.639/03/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 236.
SANTOS, T. V. A. dos S. Reflexões sobre Raça e Racismo – um percurso histórico. Status Libertatis, v. 2, n. 2, p. 22-29, 2018. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/libertatis. Acesso em: 20 fev. 2023.
SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil – 1870-1930. São Paulo: Companhia das letras, 1993. p. 17-18.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cláudia Adriana Souza Santos, Bernardo Almeida Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License