LAW 10.639/03 AND THE ABSENCE OF ETHNO-RACIAL RELATIONS EDUCATION IN THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.73688Keywords:
Law 10.639/03, Early Childhood Education, Curriculum, National Common , Curricular BaseAbstract
This article aims to analyze the National Common Curriculum Base (BNCC) concerning Early Childhood Education with the intention of investigating whether this document, prescriptive and mandatory in Brazilian education, presents subsidies to work on ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/2003, as a way of confronting structural racism in society. Using, for this, the documentary research as a methodological contribution (SÁ-SILVA; ALMEIDA; GUINDANI, 2009). By using authors such as Gomes (2007), Gomes and Nunes (2021), Paraíso (2010), Veiga-Neto (2003), it denotes the need to expand on Afro-Brazilian, African culture and ethnic-racial relations in early childhood education so that the demobilization of structural racism in Brazilian society occurs.
References
BENTO, Maria A. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 15-24, jan/abr 2016.
BOUZÓN, Patrícia G. Construindo identidades: um estudo etnográfico sobre manipulação de aparência em salões de beleza na cidade do Rio de Janeiro. Tese de Doutorado em Antropologia Social. Programa de Pós-graduação em Antropologia do Museu Nacional. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010.
CAVALLEIRO, Eliane. Racismo e anti-racismo na escola: repensando nossa escola. Belo Horizonte: Selo Negro Edições, 2007.
CRUZ, Denise F. C. Que beleza busca Vanda?: Ensaios sobre cabelo no Brasil e em Moçambique. Belo Horizonte: Letramento, 2019. 192p.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2003.
FRY, Peter. Estética e política: relações entre “raça”, publicidade e produção da beleza no Brasil. In: GOLDENBERG, M. (org.) Nu e vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2002. p. 303-325.
GOMES, Nilma L. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolo de identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
GOMES, Nilma L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Rio de Janeiro: Vozes, 2017.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo no cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LUCINDA, Maria da Consolação. Subjetividades e fronteiras: uma perspectiva etnográfica da manipulação da aparência. Dissertação Mestrado em Antropologia Social. Museu Nacional, UFRJ, Rio de Janeiro, 2004.
NASCIMENTO, Abdias do. O Quilombismo. Petrópolis: Vozes, 1980.
OLIVEIRA, Luís F. O que é uma educação decolonial, Rio de Janeiro: Faculdade de Educação, 2017.
OLIVEIRA, Luiz F. Concepções docentes sobre as relações étnico-raciais em educação e a Lei 10.639/03. In: Anais da 30a Reunião da ANPED. Caxambu: GT: Didática, 2007.
PEREIRA, Amauri M. Guerrilhas na Educação: a ação pedagógica do Movimento Negro na escola pública. Revista Educação em Debate, v. 2, n°. 46, p. 26-35, 2003.
SCHWARCZ, Lilia M. Espetáculo da miscigenação. Estudos Avançados, v. 8, n. 20, 1994
SILVA, Ciranilda C. Vidas trançadas: a vivência e o trabalho das trançadeiras do Centro Histórico de Salvador/BA. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia 2013. 115p.
SILVA, Gleicy M. Empreendimentos Sociais, Negócios Culturais: uma etnografia das relações entre economia e política a partir da Feira Preta em São Paulo. Tese de Doutorado em Antropologia Social. Universidade de São Paulo, 2016.
SONGA, Eufrásia N. (Re)significações das tranças e outros penteados em Angola: as moças das tranças na “Praça Nova” da cidade do Lubango. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social. Universidade Federal de Goiás, 2017.
SOUZA, Ana Lúcia da S. Letramento de reexistência: poesia, grafite, música, dança: HIP-HOP. São Paulo: Parábola, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luane Bento dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License