HISTORY TEXTBOOK: THE PRESENCE (OR ABSENCE) OF BLACK PERSONAGES IN THE FORMATION OF BRAZILIAN NATIONAL IDENTITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73687

Keywords:

Textbook, History, Education

Abstract

The article aims to examine the role of the consolidation of the textbook as an instrument in the learning process, since the implementation of the history discipline in Brazil in the 19th century, with state interests surrounding its production on a national scale. In this sense, it will also raise reflections on the few mentions or absences of black characters and the history of the role of Africans in the cultural, social and political construction of the country in the most widely circulated textbooks, from the 19th century to the 20th century, with the intention of carrying out a qualitative analysis and answering the question of the role of didactic literature as a public policy and the role of the state with the discipline of history and textbook relationship. In conclusion, it defends the urgency of the presence of contents that reinforce the protagonist and history of the Afro-Brazilian population in textbooks in history teaching, as well as the elimination of the remnants of eurocentrism and stereotypes inherited from the first didactic publications and the slave period. The reflections and analyses developed in this text originated from the master's dissertation 'History teaching materials in view of Law No. 10.639/03: An educational policy construction,' in the Postgraduate Program in Education at Pontifical Catholic University of Campinas (PUC-Campinas), under the guidance of Professor Dr. Artur José Renda Vitorino.

Author Biographies

Gisele Maria Beloto, PUC-Campinas

Historiadora e mestra em Educação na linha de políticas públicas

Artur José Renda Vitorino, Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutor em História e Professor pesquisador Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

References

ABREU, João Capistrano. Capítulos de História Colonial. Belo Horizonte: Itatiaia, 1988

___________. A economia política dos descobrimentos. A descoberta do homem e do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

ARMANI, Carlos Henrique. Discursos da nação: historicidade e identidade nacional no Brasil em fins do século XIX. EDIPUCRS, 2010.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edição 71, 2011.

BELOTO, Gisele Maria. Material didático de história com vista à Lei n.° 10.639/03: Uma construção de Política Educacional. Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2019.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de história. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, p. 11-27, 2010.

___________. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

___________. Os confrontos de uma disciplina escolar: da história sagrada a história profana. Revista Brasileira de História 25/26. Ed. Contexto, São Paulo, 1993.

___________. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 127-148, 2018.

CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. O mercado do livro didático no Brasil: da criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) à entrada do capital internacional espanhol (1985-2007). 2007. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004.

CHOPPIN, Alain; BASTOS, Maria Helena Camara. O historiador e o livro escolar. História da educação, v. 6, n. 11, p. 5-24, 2002.

CONCEIÇÃO, Maria Telvira. Os discursos da racialização da África nos livros didáticos brasileiros de história (1950 a 1995). Educação & Realidade, v. 42, n. 1, p. 35-58, 2017.

FERNANDES, José Ricardo Oriá. Ensino de história e diversidade cultural: desafios e possibilidades. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 378-388, 2005.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História. Papirus Editora, 2003

FREITAS, Itamar. Histórias do ensino de história no Brasil. Editora Universidade Federal de Sergipe, v. 2, 2010.

GARRIDO, Míriam CM. História que os livros didáticos contam depois do PNLD: História da África e dos afro-brasileiros por intermédio dos editais de convocação do PNLD (2007-2011). Revista História & Perspectivas, v. 29, n. 54, 2016.

LUCA, Tania Regina. Livro didático e estado: explorando possibilidades interpretativas. A História na Escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: FGV, 2009. p. 151-172.

MARTIUS, Karl Friedrich Philipp von. Como se deve escrever a história do Brasil. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, v. 6, n. 24, p. 381-403, 1844.

MATHIAS, Carlos Leonardo Kelmer. O ensino de História no Brasil: contextualização e abordagem historiográfica. História Unisinos, v. 15, n. 1, p. 40-49, 2011.

MATTOS, Hebe Maria; ABREU, Martha. Em torno das" Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africanas" -Uma conversa com historiadores. Revista Estudos Históricos, v. 21, n. 41, p. 5-20, 2008.

MATTOS, Hebe. et al. Personagens negros e livros didáticos: reflexões sobre a ação política dos afrodescendentes e as representações da cultura brasileira. A História na Escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. p. 299-320.

MATTOS, Selma Rinaldi de. As Relações entre Autor e Editor no Jogo entre Memória e História: as duas edições de Compêndio da História do Brasil, de José Inácio de Abreu e Lima, no ano de sua publicação. A História na Escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: FGV, 2009. p. 31-48

MONTEIRO, Ana Maria. Professores e livros didáticos: narrativas e leituras no ensino de história. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos, REZNIK, Luís & MAGALHÃES, Marcelo de Souza. A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Editora FGV, p. 151-172, 2009.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, v. 12, n. 3, p. 179-197, 2012.

_____________. O livro didático como mercadoria. Pro-Posições, v. 23, n. 3, p. 51-66, 2012.

SILVA, Alexandra Lima da. Ensino e mercado editorial de livros didáticos de História do Brasil–Rio de Janeiro (1870-1924). Niterói: Rio de Janeiro, 2008.

SILVA, Marcos Antônio da; GUIMARÃES FONSECA, Selva. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de História, v. 30, n. 60, 2010.

Published

2024-01-09

How to Cite

BELOTO, Gisele Maria; VITORINO, Artur José Renda. HISTORY TEXTBOOK: THE PRESENCE (OR ABSENCE) OF BLACK PERSONAGES IN THE FORMATION OF BRAZILIAN NATIONAL IDENTITY. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 195–211, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73687. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73687. Acesso em: 24 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS