TEXTUAL IDENTITY AND BLACK-BRAZILIAN LITERATURE: PROCESSES OF DEVELOPMENT LITERARY READERS AND WRITERS AND LAW 10.639/03

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73589

Keywords:

textual identity, Black-Brazilian literature, imaginary

Abstract

This article discusses the processes of identification with the black-Brazilian text and literature, as a creation of the black population, which was constituted outside the African continent, configuring a Brazilian experience. The subjectivity is simultaneously black and Brazilian, leading to the discussion about the participatory struggle of the black population in the nation's destinies, especially the literary ones. Literature is an important discursive instance since it acts in people's imagination, even before being read, due to the filters to which it is subjected. The methodological procedures for carrying out the study point to a bibliographical research that dialogues with teaching practices in literature carried out in public education units in the municipal network of Niterói. Regarding the theoretical framework, this study has two pillars: the concept of representation from Stuart Hall and Cuti's black-Brazilian literature. As a result of the research, it is possible to point out that black-literary experiences were perceived as triggering reflections on the most diverse issues of human existence, both racial and gender.

Author Biography

Renata de Oliveira Batista Rodrigues, FME - Fundação Municipal de Educação de Niterói

Sou doutora em Letras Vernáculas/ Literatura Brasileira (UFRJ) e mestra em Educação, Cultura e Comunicação em periferias urbanas (UERJ - FEBF). Possuo graduação em Letras e Pedagogia (UERJ), além de especialização em Leitura e Produção de Textos (UFF) e Literatura Infanto-Juvenil (UFF). Atuo como professora da graduação em curso de Pedagogia na rede privada, professora de Incentivo à Leitura e Produção Textual na Prefeitura Municipal de Nova Iguaçu e professora de Sala de Recursos Multifuncionais e atuo na equipe da Coordenação da Educação na diferença na Fundação Municipal de Educação de Niterói. Pesquiso os processos de aquisição de leitura e escrita, a Literatura Infantil e Juvenil, a Literatura Periférica, a Literatura negro-brasileira e os processos de identificação através da literatura. Atualmente, faço parte dos grupos de pesquisa Laboratório de Estudos Negros – PACC/ UFRJ e Pensar a diferença: narrativas da deficiência na literatura - UFRJ

References

ADICHIE, C. N. O perigo de uma única história. Disponível em https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story/transcript?language=pt-br , Acesso em: 15 jan. 2019.

ARRAES, J. As lendas de Dandara. Liro: Editora Livre, 2015.

CUTI. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.

GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução de Adelaine La Guardia Resende. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

HALL, S. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Editora da PUC-Rio, 2016.

ISER, W. A interação do texto com o leitor. In: LIMA, L. C. (org.). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Tradução de Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

ISER, W. O fictício e o imaginário: perspectivas de uma antropologia literária. Tradução de Johannes Kretschmer. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO/Editora 34, 2009.

SERRES, A. Mandela: o africano de todas as cores. São Paulo: Editora Pequena Zahar, 2013.

SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

TRINDADE, A. L. da (org.). Africanidades brasileiras e educação: salto para o futuro. Rio de janeiro: TV escola /MEC, 2013. https://revistacult.uol.com.br/home/quem-e-e-sobre-o-que-escreve-o-autor-brasileiro/ Acesso em: 11 mai. 2019.

Published

2024-01-09

How to Cite

RODRIGUES, Renata de Oliveira Batista. TEXTUAL IDENTITY AND BLACK-BRAZILIAN LITERATURE: PROCESSES OF DEVELOPMENT LITERARY READERS AND WRITERS AND LAW 10.639/03. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 164–178, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73589. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73589. Acesso em: 5 jul. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS