THE RELEVANCE OF READING PRACTICE IN THE LITERACY PROCESS.
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.73430Keywords:
Leitura, Alfabetização, Gêneros-textuais.Abstract
Literacy and reading are processes that are developed inseparably in pedagogical practice. Within this object, the aim was to answer whether there is effectiveness in the practice of reading as an element that helps the literacy process? For this reason, we outline the objective: to discuss how the practice of reading can contribute to the development of the literacy process. A bibliographical and documentary research was developed, with a qualitative approach, in which assumptions by Soares (2011, 2018, 2020) were used; Blacksmith and Teberosky (1985); and Freire (1982, 1987, 1994, 1996) to analyze the collected data. The results indicate that reading in the literacy process becomes an indispensable tool, as it collaborates in the formation of the reader, inserting him in the literate society in an adequate way. Therefore, it is necessary to provide favorable conditions for the practice of reading, awakening critical readers. The practice of reading needs to be stimulated so that it can be introduced into the child's experience as an activity that promotes a change in habit and behavior.
References
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BARBOSA, J. J. Alfabetização e Leitura. São Paulo: Cortez, 1992.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Lei nº 13.696, de 12 de julho de 2018. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2018/lei-13696-12-julho-2018-786975- publicacaooriginal-156036-pl.html
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. v. 2. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação Nacional. 2017. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 14/12/2022.
CANDIDO, A. Direito à Literatura. In: LIMA, A. de. et. al. O Direito à Literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 17-40. (p.17-40). Recife: Editora Universitária da UFPE.
CHAVES, I. M. A. B.; COZZI, T. R. Acolhendo o diálogo entre Letramento e Literatura Infantil. Revista Eletrônica Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, São Paulo, ano 2, n. 3, p.63-75, 2007. Disponível em: http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/reaa/v2n3/v2n3a05.pdf. Acesso em 06 jan.2023.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FERREIRO, E. Alfabetização em Processo. Tradução de Marisa do Nascimento Paro e Sara Cunha Lima. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17º ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez Editora, 1994.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 8. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Da leitura do mundo à leitura da palavra. Leitura: teoria e prática. Porto Alegre: Mercado Aberto, nov. 1982.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In.: DIONÍSIO, A. P. Gêneros textuais e ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
NEVES, I. C. B.; SOUZA, J. V.; SCHÄFFER, N. O. et al. (orgs.). Ler e Escrever: compromisso de todas as áreas. 8. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.
SOARES. M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, v. 1, jan-abr, 2004. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/rbedu/n25/n25a01.pdf. Acesso em: 27. jan. 2023.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2011.
SOARES, M. Alfabetização: A questão dos métodos.1 ed. São Paulo: Contexto, 2018.
SOARES, M. Alfaletrar. Toda criança pode aprender a ler e a escrever. 1 ed. 1 reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução Roxane Rojo e Glais S. Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
VYGOTSKY. L.S. Formação social da mente. Martins Fontes. São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Interinstitucional Artes de Educar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License