THE STATE AND THE PROMOTION OF RACIAL EQUALITY: PATHS OF LAW 10639/2003
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.72854Keywords:
State, Affirmative action policies, Law 10.639/2003Abstract
Law 10.639/2003 - regulation that establishes the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian History, is inserted in a context of challenges and power relations. In this sense, understanding the role of the State as a mediator of anti-racist education is essential in order to provide democratic means of valuing black culture in society. Thus, the present work aims to analyze educational and affirmative action policies to promote racial equality, based on a survey of policies that interacted with Law 10.639/2003 and enabled the discussion of diversity in different spheres of society. Therefore, this is a qualitative research, carried out through bibliographical analysis, referring to Brazilian ethnic-racial and curricular relations. With this, it is expected that the discussions and knowledge produced from this investigation can contribute to the field of studies relating to Law 10.639/2003, thus contributing to expanding and enabling plural proposals on the difference in the basic education curriculum.
References
BRASIL, Estatuto da igualdade racial. Brasília: Senado Federal Subsecretaria de Edições Técnicas, 2003.
BRASIL, Estatuto da igualdade racial. Brasília: Senado Federal Subsecretaria de Edições Técnicas, 2010.
BRASIL, Lei nº 12.990, de 9 de junho de 2014. “Dispõe sobre a reserva aos negros 20% (vinte por cento) das vagas oferecidas nos concursos públicos para provimento de cargos efetivos e empregos públicos no âmbito da administração pública federal, das autarquias, das fundações públicas, das empresas públicas e das sociedades de economia mista controladas pela União”. Brasília, 2014.
BRASIL, Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012.
BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”, 2008.
BRASIL.MEC/SEPPIR. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro brasileira e Africana. Brasília, 2009.
DOMINGUES, Petrônio. Ações afirmativas para negros no Brasil; o início de uma reparação histórica. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 29, 2005. Disponível em; http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n29/n29a13.pdf. Acesso: 12 de ago. 2019.
DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo [online]. 2007, vol.12, n.23, pp.100-122.
GOMES, Joaquim. B. Barbosa. A recepção do instituto da ação afirmativa pelo direito constitucional brasileiro. In: SANTOS, Sales. Augusto dos. Ações afirmativas e combate ao racismo nas Américas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização de Diversidade, 2007. p. 45-80.
GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10639/03. In: MOREIRA, Antonio Flávio. CANDAU, Vera Maria (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, p.67-89, 2008.
GOMES, Nilma Lino. Ações afirmativas: dois projetos voltados para a juventude negra. In: SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e SILVÉRIO, Valter Roberto (orgs). Educação e Ações Afirmativas. Entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. INEP, Brasília: 2003.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 10, n. 18, p. 133-154, abr. 2011.
JACCOUD. Luciana, Barros de; BEGHIN. Natalie. Desigualdades raciais no Brasil: um balanço da intervenção governamental. Brasília: IPEA, 2002.
KALY, Alain Pascal. O ensino da história da África no Brasil: o início de um processo de reconciliação psicológica de uma nação? In: Ensino de história e culturas afro-brasileiras e indígenas. PEREIRA, Amilcar Araujo. MONTEIRO, Ana Maria (orgs). Rio de Janeiro: Pallas, 2013, 356p.
LIMA, Marcia. Ações afirmativas no governo Lula. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 87, p. 77-95, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101- 33002010000200005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 18 de nov. de 2020.
PAULA, Marilene de. “A promoção da igualdade racial na era Lula”. In: PAULA, Marilene (Org). “Nunca antes na história desse país?” Um balanço das políticas do governo Lula. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich. Boll, 2011.
PEREIRA, Amílcar Araújo. A Lei 10.639/03 e o movimento negro: aspectos da luta pela “reavaliação do papel do negro na história do Brasil”, Cadernos de História, v.12, n.17, 2011.
SANT’ANNA. Wânia. Mercado de Trabalho e políticas de ação afirmativa: o caso da lei nº12990/2014 na efetivação do princípio de igualdade de oportunidade. In: Revista Sinais Sociais. Rio de Janeiro, v.12, n.34 p. 1-192, set./dez. 2018.
SANTOS, Sales Augusto dos. (Org.). Ações afirmativas e combate ao racismo nas Américas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização de Diversidade, Unesco, 2007.
SANTOS, Sales Augusto dos. Educação: um pensamento negro contemporâneo. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. 300p.
SANTOS, Sales do Augusto dos. Ações Afirmativas nos Governos FHC e Lula: um balanço. Tomo, n.24, p. 37-83, 2014.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. In: FONSECA, Marcus Vinícius. SILVA, Carolina Mostaro Neves da. FERNANDES. Alexsandra Borges. (orgs). Relações étnico- raciais e Educação no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011, 215p.
SILVA, Tatiana Dias. O Estatuto da Igualdade Racial. Rio de Janeiro: Ipea, fev. 2012. (Texto para Discussão, n. 1.712). Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1712.pdf. Acesso: 11 mai. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marilane de Souza Bhering, Valter Machado da Fonseca, Thiago Henrique Mota Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License