“LOSING IT IS NOT PART OF THE JOB”: THE CARE IN THE NARRATIVES OF EDUCATION PROFESSIONALS
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.72089Keywords:
care, education professionals, infancyAbstract
The paper approaches the themes of the right to education, through conceptions of carefulness present in educational practices, under the view of education professionals. The text is structured in three items. The first approaches the methodological option of the research: carrying out and analyzing semi-structured interviews, by listening to reports of life stories, with those that act in daycares, pre-schools and schools, chosen due to the observed practices, interaction with children and indication of the children themselves, aiming to acknowledge, identify and comprehend the marks of care and being cared in the narrative, considering the assumptions that care is constructed in the relations and interaction between subjects. The concept of care that guided the research was constructed in the approximation of Martin Buber’s concept of dialogue that indicates horizons to the construction of a look of recognition, acceptance and comprehension of the other and enabled the creation of categories of research, defined as: authentic care, technical care, neglect disguised as care and neglect. The second brings the history of service to the first infancy in Brazil, placing since the first services to the small child to the consolidation of the current legal milestone. The third presents the narratives of the interviewed professionals and their conception of self-care, care as a profession, technical care, and authentic care. The final considerations indicate the necessity of a formative work that conceives of all professionals in their entirety so that they may comprehend themselves and relate to others.
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução do francês por Maria Ermantina G. G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988a.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. São Paulo: Hucitec, 1988b.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1987a.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas II: rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987b.
BENJAMIN, Walter. A tarefa do tradutor. Tradução Fernando Camacho. In: A tarefa do tradutor, de Walter Benjamin: quatro traduções para o português. Belo Horizonte: Fale/UFMG, 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.
BRASIL. Emenda Constitucional Nº. 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º. ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias [...] dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208, de forma a prever a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos e ampliar a abrangência dos programas suplementares para todas as etapas da educação básica [...].
BRASIL. Lei Nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
BRASIL. Lei No. 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências.
BRASIL. Parâmetros básicos de infraestrutura para instituições de educação infantil. Brasília, DF: MEC, SEB, 2006a.
BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2006b.
BRASIL. Parecer 7, de 7 de abril de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica.
BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução e introdução de Newton Aquiles Von Zuben. São Paulo: Centauro, 2001.
BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução e introdução de Newton Aquiles vonZuben. São Paulo: Moraes, 1977.
BUBER, Martin. El caminho del ser humano y otros escritos. Salamanca: Kadmos, 2004.
BUBER, Martin. O caminho do homem segundo o ensinamento chassídico. Posfácio de Albrecht Goes. São Paulo: Realizações Ed., 2011. (1ª. Ed.: 1948).
BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. São Paulo: Perspectiva, 2009.
CIVILETTI, Maria Vittoria Pardal. O cuidado às crianças pequenas no Brasil escravista. São Paulo: Caderno de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, n. 76, fevereiro 1991, p. 31-40.
DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Curitiba: Educar, n. 24, Editora UFPR, p. 213-225, 2004.
FERRAROTTI, Franco. Historie et histoires de vie. Paris: Des Méridiens, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Adriani Pinheiro; SIMÕES, Marinez da Silva Vicente (coord.). Diagnóstico de creches e pré-escolas da Baixada Fluminense. Rio de Janeiro: Fundação Fé e Alegria do Brasil/Nucrep, 2001.
FREITAS, Maria Teresa; JOBIM E SOUZA, Solange; KRAMER, Sonia (orgs.). Ciências humanas e pesquisa: Leituras de Mikhail Bakhtin. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2003.
GUIMARÃES, Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
GUIMARÃES, Daniela. Relações entre crianças e adultos no berçário de uma creche pública na cidade do Rio de Janeiro: técnicas corporais, responsividade, cuidado. Tese de doutorado em Educação. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2008.
JOBIM E SOUZA, Solange. Walter Benjamin e a infância da linguagem In: JOBIM E SOUZA, Solange; KRAMER, Sonia (orgs.). Política, Cidade, Educação. 1. ed. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2009, v.1, p.185-203.
KRAMER, Sonia. Formação e responsabilidade: escutando Mikhail Bakhtin e Martin Buber. In: KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda; CARVALHO, Maria Cristina (orgs.). Educação Infantil: formação e responsabilidade. Campinas, SP: Papirus, 2013, p. 309-329.
KRAMER, Sonia. Crianças e adultos em diferentes contextos: desafios de um percurso de pesquisa sobre infância, cultura e formação. In: SARMENTO, Manuel; GOUVEA, Maria Cristina Soares de (orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. 2. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
KRAMER, Sonia; MOTTA, Flavia Miller Naethe. Criança. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.
KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, 220p. 69-85, jan./abr. 2011.
KRAMER, Sonia; JOBIM E SOUZA, Solange (orgs.). História de professores: leitura, escrita e pesquisa em educação. São Paulo: Ática, 1996.
KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Instituições pré-escolares assistencialistas no Brasil (1889-1922). São Paulo, Caderno de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, n. 78, agosto 1991.
NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia. Novos marcos para a educação infantil (2009-2010): consequências e desafios. In: NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia; DIDONET, Vital. Educação Infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: Unesco, MEC/SEB, Fundação Orsa, 2011.
NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia; DIDONET, Vital. Educação Infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: Unesco, MEC/SEB, Fundação Orsa, 2011.
NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia; KRAMER, Sonia. Crianças e adultos em instituições de educação infantil: o contexto da pesquisa. In: KRAMER, Sonia (org.). Retratos de um desafio: crianças e adultos na educação infantil. São Paulo: Ática, p. 12-23, 2009.
AUTOR 1. “Para explicar o presente tem que estudar a história do passado”: Narrativas de profissionais de escolas comunitárias de educação infantil da Baixada Fluminense. Tese. Doutorado em Educação. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2015.
AUTOR 1; CASTRO, Liana Garcia; CASTRO E SOUZA, Marina. “Quem falar vai sentar no chão frio!” – coação, comunhão, liberdade e formação na educação infantil: uma análise a partir da filosofia de Martin Buber. Endipe, 2014.
AUTOR 1; CASTRO E SOUZA, Marina. Formação de professores e histórias de vida: memórias e narrativas sobre o brincar e o cuidado na infância. In: VI Seminário Vozes da Educação: 20 anos: memórias, políticas e formação docente. São Gonçalo: 2016, p. 1-15.
AUTOR 1; NUNES, Maria Fernanda Rezende; KRAMER, Sonia. Formação humana, visão de mundo, diálogo e educação: a atualidade de Paulo Freire e Martin Buber. Belo Horizonte: Educação em Revista, n. 34, 2018.
SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007, p. 59-74.
TIRIBA, Léa. Crianças, Natureza e Educação infantil. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2005.
VYGOTSKY, Lev S. El arte y la imaginación en la infancia. Madrid: Akal, 1982.
VYGOTSKY, Lev S.. Criação e imaginação na infância. São Paulo: Ática, 2009a.
VYGOTSKY, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009b.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandra Coelho Pena, Edson Cordeiro dos Santos, Rejane Brandão Siqueira, Tarsila Gomes Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License