THE DIFFICULT ART OF BEING AN INDIGENOUS TEACHER: TEACHING MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70480

Keywords:

Mathematics education. Indigenous school education. Indigenous teaching. Initial training of indigenous teachers.

Abstract

Indigenous art in its different forms of representation, such as painting, music, dance, and crafts, expresses sociocultural processes of production, refinement, and updating of knowledge, which is passed from generation to generation. These processes involve a way of communicating, teaching, and learning that is unique to indigenous societies. Being an indigenous teacher today requires mobilizing the knowledge of tradition and school knowledge, aiming at the development of curricula and methodologies in line with the community's reality. It is with this principle that I begin the discussion in this article, which aims to identify the challenges and advances in the teaching of mathematics, based on the curriculum and on the ethnographic reports of indigenous teachers from the early grades of elementary school. The difficulties in teaching mathematics in indigenous schools in Amapá are discussed, based on a documental study and semi-structured interviews with indigenous teachers. In the theoretical framework the concepts of knowledge of tradition and curriculum come into play. The results revealed that the teaching of mathematics in indigenous school education is a challenge to be faced by indigenous teachers, the community, the leaders, and the militant (non-indigenous) teachers, in view of the effectiveness of a school curriculum that dialogues with the knowledge of tradition. Finally, we indicate the importance of new studies that discuss the curriculum, the teaching methodologies, and the dialogue with the knowledge of tradition in the indigenous context.

Author Biographies

Cristiane do Socorro dos Santos Nery, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professora Assistente da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP - Campus Binacional do Oiapoque), do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena. Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), na linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. Aperfeiçoamento em Materiais Virtuais Interativos pela Universidade do Noroeste do Rio Grande Do Sul (UNIJUÍ). Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Líder do Grupo de Estudos, Pesquisas e Práticas em Educação Intercultural em Ciências da Natureza e Matemática (GECIM/UNIFAP). Linhas de Pesquisa: Formação de Professores, Educação Matemática e Saberes Indígenas. Atua principalmente nas seguintes temáticas: Formação de Professores Indígenas e Interculturalidade; Educação Escolar Indígena; Produção de Materiais Didáticos; Etnomatemática e Educação Matemática.

Iran Abreu Mendes, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 1C do CNPq, Possui graduação em Licenciatura em Matemática e em Licenciatura em Ciências, ambas pela Universidade Federal do Pará (1983), Especialização em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) e Pós-doutorado em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro (2008). Atualmente é professor Titular do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI), onde atua como pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Tem experiência no ensino de Cálculo, Geometria Analítica e Euclidiana, História da Matemática, História da Educação Matemática, Didática da Matemática e Fundamentos Epistemológicos da Matemática. Desenvolve pesquisas sobre: Epistemologia da Matemática, História da Matemática, História da Educação Matemática, História para o Ensino de Matemática, Práticas Socioculturais e Educação Matemática, Diversidade Cultural e Educação Matemática. Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). E-mail: iamendes1@gmail.com

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Published

2023-03-31

How to Cite

NERY, Cristiane do Socorro dos Santos; MENDES, Iran Abreu. THE DIFFICULT ART OF BEING AN INDIGENOUS TEACHER: TEACHING MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 30–46, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70480. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70480. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN