GAMIFICATION AS A PEDAGOGIC TOOL IN MATHEMATICS TEACHING AND LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.69765

Keywords:

Technology, Gamification, Games, Pedagogical Strategy.

Abstract

This bibliographical study, presented in the form of an experience report, addresses the use of gamification and games as a pedagogical tool to collaborate in the teaching of Mathematics in the final years of Elementary School. The objective was to analyze the use of technologies, especially digital ones, as a pedagogical resource, with a view to collaborating with the development of students' reasoning, contributing to the construction of knowledge in a creative way. To this end, the activities were developed on the Wordwall and Kahoot websites for classes in the Final Years of Elementary School. It is understood that these activities can be used in a disciplinary, interdisciplinary, and transdisciplinary way, as well as being carried out individually or in groups, with autonomy, protagonism, involvement, creativity, and planning. The results indicate that activities with gamification and games, when carefully planned, favor the narrowing of the real world with the virtual world and can be an alternative tool in the student's development process to collaborate with the teacher in teaching Mathematics as a pedagogical strategy.

Author Biographies

Ediane de Fátima Jacques, Centro Universitário Internacional (UNINTER)

Mestranda em Educação e Novas Tecnologias pelo Centro Universitário Internacional UNINTER.

Luis Fernando Lopes, Centro Universitário Internacional (UNINTER)

Doutor em Educação. Professor do PPGENT e da Escola de Humanidades do Centro Universitário Internacional UNINTER UNINTER.

Tania Clemente da Silva, Centro Universitário Internacional (UNINTER)

Mestranda em Educação e Novas Tecnologias pelo Centro Universitário Internacional UNINTER.

References

ALBUQUERQUE, L. F.; DIAS, N. dos S. A gamificação no processo de aprendizagem: análise da percepção dos alunos do curso de administração. Revista Brasileira de Educação e Inovação da Univel (REBEIS), Edição Especial, p. 9-10, jul./set. 2021.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; MINHO, Marcelle Rose da Silva; DINIZ, Marcelo Vera Cruz. Gamificação: Diálogos com a Educação. In: MARIA FADEL, Luciane et al. (Org.). Gamificação na Educação.1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural. Cap. 3, p. 74-97. v. Único. 2014.

ARRUDA, E. P. Ciberprofessor: novas tecnologias, ensino e trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica/FHU-FUMEC, 2004.

BEHRENS, M. A. Metodologia de projetos: aprender e ensinar para a produção do conhecimento numa visão complexa. In: TORRES, P. L. (org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENAR, 2014, p.104.

DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.

FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R.; VANZIN, T (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

FARDO, M. L. A gamificação como método: estudo de elementos dos games aplicados em processos de ensino e aprendizagem. Dissertação [Mestrado em Educação]. Caxias do Sul RS: UCS, 2013, p. 65. Disponível em: < https://repositorio.ucs.br/xmlui/bitstream/handle/11338/457/Dissertacao%20Marcelo%20Luis%20Fardo.pdf?sequence=1 > Acesso em: 06 jan. 2023.

FIALHO, N. N. Os Jogos Pedagógicos Como Ferramentas de Ensino. Anais do VIII Congresso Nacional de Educação - Educere. [recurso eletrônico] Curitiba: Champagnat, 2008.Disponível em: < http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/293_

pdf >. Acesso em: 06 jan. 2023.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução: João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2014.

KOPFLER, E.; OSTERWEIL, S.; SALEN, K. Moving learning games forward: obstacles, oportunities & openness. The Education Arcade Massachusetts Institute of Technology, p.01 2019. Disponível em: < https://education.mit.edu/wp-content/uploads/2018/10/MovingLearningGamesForward_EdArcade.pdf > Acesso em: 03 jun. 2022.

MEIRA, L.; BLIKSTEIN, P. Ludicidade, jogos digitais e gamificação na aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2020.

MOSER, A.; MARTINS, J. L. A transformação digital: o futuro no presente da educação. Palmas, TO: EDUFT, 2021.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac-SP, 2012.

SCHLEMMER, E.; BACKES, L.; LA ROCCA, F. L’Espace de coexistencehybride, multimodal, pervasif et ubiquitaire: lequotidien de l’éducation à lacitoyenneté. Educação Unisinos, São Leopoldo RS, v. 20, n. 3, p. 299-308, set./dez. 2016. ISSN: 2177-6210. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2016.203.11585 . Disponível em: < http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2016.203.03/5601 >. Acesso em: 03 jun. 2022.

WERBACH, K.; HUNTER, D. For The Win: How Game ThinkingCanRevolutionizeYour Business. Digital Press, Filadélfia, 2012.

WIKIPEDIA. Terraformação. Disponível em: < https://pt.wikipedia.org/wiki/Terraforma%C3%A7%C3%A3o >. Acesso em: 03 jun. 2022.

Published

2023-03-31

How to Cite

JACQUES, Ediane de Fátima; LOPES, Luis Fernando; DA SILVA, Tania Clemente. GAMIFICATION AS A PEDAGOGIC TOOL IN MATHEMATICS TEACHING AND LEARNING. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 318–329, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.69765. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/69765. Acesso em: 18 may. 2024.