THE WRITING OF THE SELF AS A DEVICE FOR THE FORMATION OF PEDAGOGUES FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS: PIBID AS A POSSIBILITY OF CO-TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70200

Keywords:

Writing of the self, Institutional Program of Scholarship Initiation to Teaching, Narratives, Teacher training, Collaborative group.

Abstract

The text presented here is a sample of a master's dissertation that has as object of study cotraining movements in a collaborative perspective carried out with teachers of Basic Education and undergraduate students in Pedagogy who are fellows of the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) of the Federal University of São Carlos - UFSCar - Sorocaba campus. The research focuses on the marks that a collaborative training process is based on the inseparability between teaching, research and extension can bring to the initial training of pedagogues aiming at their performance as non-specialist teachers who teach Mathematics. The research process occurred through collaborative movements between teachers of basic education and PIBID fellows having as devices the writing of the self and the narratives guided by the (auto)biographical approach and the analysis was performed in the light of the concepts of comprehensive-interpretative analysis proposed by Souza (2014), considering that this approach enables a redefinition of the narrated by putting in evidence the formative trajectory of the subjects. As partial results of this research process, it is possible to recognize that spaces of co-training occupied with the involvement of experienced teachers and teachers in the process of initial training that are based on the writing of the self as a training device provide significant contributions to the trajectory of life-training of future teaching professionals.

Author Biographies

Luís Gustavo Rodrigues Marcondes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Mestrando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos -UFSCar-campus Sorocaba, especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Ágora, especialista em Alfabetização e Letramento pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci, especialista em Ludopedagogia e Arte Educação nos Anos Iniciais pela Faculdade de Tatuí e graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Hermínio Ometto (Uniararas). Atualmente exerce a função de Professor de Educação Básica I junto à Prefeitura Municipal de Sorocaba e Assessor Técnico Pedagógico junto à Prefeitura Municipal de Araçoiaba da Serra. 

Bárbara Cristina Moreira Sicardi Nakayama, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

[1] Bárbara Cristina Moreira Sicardi Nakayama

barbara@ufscar.br

Universidade Federal de São Carlos – UFSCar – campus Sorocaba – Sorocaba – Br

Pós-doutora em Psicologia da Educação (2019) - bolsista CNPq em Educação pela PUC-SP. Doutora em Educação (2008) pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Educação (2000) e Graduada em Pedagogia (1997) pela Universidade Federal de São Carlos. Experiência na área de Educação, em cursos de graduação e especialização Lato-Sensu presenciais e EaD, com ênfase em Didática, Recursos e Materiais Curriculares e Metodologia e Prática de Ensino de Matemática, trabalhando especialmente com os temas Narrativas (auto)biográficas, Formação de Professores e trabalho docente e Formação de Professores que ensinam Matemática. Docente nos cursos de licenciatura e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd-So) na Universidade Federal de São Carlos - UFSCar - Campus Sorocaba. Coordenou o Programa de Apoio aos Laboratórios Interdisciplinares de Formação de Educadores - LIFE UFSCar e o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID UFSCar. Lidera o Núcleo de Estudos e Pesquisas "Narrativas, Formação e Trabalho Docente" - NEPEN. É Editora-chefe da Revista Crítica Educativa e Coordenadora do PPGEd-So.

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Published

2023-03-31

How to Cite

MARCONDES, Luís Gustavo Rodrigues; NAKAYAMA, Bárbara Cristina Moreira Sicardi. THE WRITING OF THE SELF AS A DEVICE FOR THE FORMATION OF PEDAGOGUES FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS: PIBID AS A POSSIBILITY OF CO-TRAINING. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 87–106, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70200. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70200. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN