THE ALGEBRAIC REASONING AND BLENDED FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS: THE POWER OF SYMBOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70575

Keywords:

Early Algebra, Symbol, Continuing Teacher Training, Teaching Intervention, Blended Learning.

Abstract

This article aims to analyze tasks developed by multipurpose teachers within the scope of a study that involved continuing education, to work on elementary algebraic concepts. The study is located at the intersection of Early Algebra, Blended Learning and Teacher Education. A continuing education course was developed for nine teachers who teach Mathematics, in the Elementary School, enrolled in a discipline of a Master's course in Education at a public university in the state of Bahia. For the purpose of this article, the discussion focused on a fundamental concept for the study of Algebra: the symbol. Data were produced in two environments (AVA REPARE and classroom) and consisted of: forums, discussion in the elaboration of problem situations and expositions of situations. The results point to the reflections carried out by the course-teachers, which led to a (trans)formation in their pedagogical practices. The interactivity of AVA REPARE provided a plurality of data, exchanges of experiences and rich information among the course-professors. Also, the study shows that the course carried out proved to be a rich and innovative model for in-service training of teachers who work at this level of education.

References

BACICH, L; MORAN, J. M. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 17, n. 25, p. 45-47, 2015

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Trad. Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2016

BLANTON, M. L.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for research in mathematics education, p. 412-446, 2005.

BLANTON, M.; SCHIFTER, D.; INGE, V.; LOFGREN, P.; WILLIS, C.; DAVIS F.; CONFREY, J. Early algebra. In KATZ, V. J. (Org.), Algebra: Gateway to an technological future. MAA Report p. 7-14. Washington, D.C.: The Mathematical Association of America, 2007

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Autêntica, 2016.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Secretária de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

______. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Secretária de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998

______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. 2012.

______. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. 3ª versão. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

Facebook. MAT, Universo. A universalidade da Matemática. Facebook: universomat. 2018. Disponível em: <https://www.facebook.com/Universomat/videos/325000198027368/> . Acesso em 15 jun 2022.

FALKNER, Karen; LEVI, Linda; CARPENTER, Thomas. Early Childhood Corner: Children's Understanding of Equality: A Foundation for Algebra. Teaching children mathematics, v. 6, n. 4, p. 232-236, 1999.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª Ed.rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Penso Editora, 2015.

KAPUT, J. Teaching and learning a new Algebra with understanding. 1999

AUTOR 2. O computador como ferramenta na aquisição e desenvolvimento do conceito de ângulo em crianças. Recife, 1988.

AUTOR 2; AUTOR 1. O Raciocínio Algébrico no Ensino Fundamental: O debate a partir da visão de quatro estudos. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 9, n. 1, p. 1-23, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.235070>. Acesso em 15 mai 2022.

MELO, H. S. Matemática: uma linguagem universal. Correio dos Açores, 2016.

MIRANDA, G. L. A linguagem logo no pré-escolar: Avaliação de alguns efeitos cognitivos decorrentes da actividade de programação. 1989. Tese de Doutorado. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (Ed.). Princípios e Normas para a Matemática Escolar. National Council of Teachers of Mathematics, 2000.

AUTOR 1. FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES E A EARLY ALGEBRA: uma intervenção híbrida (dissertação). Ilhéus: UESC, 2018.

PIERCE, C. S. Semiótica. In: COELHO NETTO, J. T. Semiótica, informação e comunicação. São Paulo : Ed. Perspectiva, 1999. (Coleção Debates)

PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no ensino básico. Lisboa: ME[1]DGIDC, 2009

RIBEIRO, E. S. Um estudo sobre o símbolo, com base na semiótica de Peirce. estudos semióticos, v. 6, n. 1, p. 46-53, 2010

RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa científica. 29 ed. Petrópolis: Vozes. 2001

SCHÄFER, P. B.; SPERB, B. F.; DA CRUZ FAGUNDES, L.. Squeak Etoys na modalidade 1 para 1: programação e autoria multimídia no desenvolvimento da conceituação. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2011. p. 1226- 1235.

SCHLIEMANN, A. D. CAHARRER. D. W. O lugar da álgebra no Ensino Fundamental. In MARTINS, E. LAUTERT, S. (Orgs.). Diálogos sobre o ensino, a aprendizagem e a formação de professores: contribuições da Psicologia da Educação Matemática. Rio de Janeiro: Autografia, p.34-73, 2016

SILBERSCHATZ, C. Symbols. Early Algebra Resources. Medford, 2010

USISKIN, Z. Conceptions of school algebra and uses of variables. The ideas of algebra, K-12, v. 8, p. 19, 1988.

VALENTE, J. A. Questão do Software: parâmetros para o desenvolvimento de Software Educativo. Memos do NIED, v. 5, n. 24, 1989.

YAMANAKA, O.; AUTOR 2, S. Um estudo da “Early Algebra” sob a luz da Teoria dos Campos Conceituais de Gerard Vergnaud. In: Encontro Paulista De Educação Matemática, 9., 2008, Bauru. Anais. São Paulo: SBEM/SBEM-SP, 2008

Published

2023-03-31

How to Cite

OLIVEIRA, Caio; MAGINA, Sandra. THE ALGEBRAIC REASONING AND BLENDED FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS: THE POWER OF SYMBOLS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 263–283, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70575. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70575. Acesso em: 2 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN