THE ALGEBRAIC REASONING AND BLENDED FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS: THE POWER OF SYMBOLS
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2023.70575Keywords:
Early Algebra, Symbol, Continuing Teacher Training, Teaching Intervention, Blended Learning.Abstract
This article aims to analyze tasks developed by multipurpose teachers within the scope of a study that involved continuing education, to work on elementary algebraic concepts. The study is located at the intersection of Early Algebra, Blended Learning and Teacher Education. A continuing education course was developed for nine teachers who teach Mathematics, in the Elementary School, enrolled in a discipline of a Master's course in Education at a public university in the state of Bahia. For the purpose of this article, the discussion focused on a fundamental concept for the study of Algebra: the symbol. Data were produced in two environments (AVA REPARE and classroom) and consisted of: forums, discussion in the elaboration of problem situations and expositions of situations. The results point to the reflections carried out by the course-teachers, which led to a (trans)formation in their pedagogical practices. The interactivity of AVA REPARE provided a plurality of data, exchanges of experiences and rich information among the course-professors. Also, the study shows that the course carried out proved to be a rich and innovative model for in-service training of teachers who work at this level of education.References
BACICH, L; MORAN, J. M. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 17, n. 25, p. 45-47, 2015
BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Trad. Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2016
BLANTON, M. L.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for research in mathematics education, p. 412-446, 2005.
BLANTON, M.; SCHIFTER, D.; INGE, V.; LOFGREN, P.; WILLIS, C.; DAVIS F.; CONFREY, J. Early algebra. In KATZ, V. J. (Org.), Algebra: Gateway to an technological future. MAA Report p. 7-14. Washington, D.C.: The Mathematical Association of America, 2007
BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Autêntica, 2016.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Secretária de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
______. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Secretária de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998
______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. 2012.
______. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. 3ª versão. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
Facebook. MAT, Universo. A universalidade da Matemática. Facebook: universomat. 2018. Disponível em: <https://www.facebook.com/Universomat/videos/325000198027368/> . Acesso em 15 jun 2022.
FALKNER, Karen; LEVI, Linda; CARPENTER, Thomas. Early Childhood Corner: Children's Understanding of Equality: A Foundation for Algebra. Teaching children mathematics, v. 6, n. 4, p. 232-236, 1999.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª Ed.rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Penso Editora, 2015.
KAPUT, J. Teaching and learning a new Algebra with understanding. 1999
AUTOR 2. O computador como ferramenta na aquisição e desenvolvimento do conceito de ângulo em crianças. Recife, 1988.
AUTOR 2; AUTOR 1. O Raciocínio Algébrico no Ensino Fundamental: O debate a partir da visão de quatro estudos. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 9, n. 1, p. 1-23, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.235070>. Acesso em 15 mai 2022.
MELO, H. S. Matemática: uma linguagem universal. Correio dos Açores, 2016.
MIRANDA, G. L. A linguagem logo no pré-escolar: Avaliação de alguns efeitos cognitivos decorrentes da actividade de programação. 1989. Tese de Doutorado. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (Ed.). Princípios e Normas para a Matemática Escolar. National Council of Teachers of Mathematics, 2000.
AUTOR 1. FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES E A EARLY ALGEBRA: uma intervenção híbrida (dissertação). Ilhéus: UESC, 2018.
PIERCE, C. S. Semiótica. In: COELHO NETTO, J. T. Semiótica, informação e comunicação. São Paulo : Ed. Perspectiva, 1999. (Coleção Debates)
PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no ensino básico. Lisboa: ME[1]DGIDC, 2009
RIBEIRO, E. S. Um estudo sobre o símbolo, com base na semiótica de Peirce. estudos semióticos, v. 6, n. 1, p. 46-53, 2010
RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa científica. 29 ed. Petrópolis: Vozes. 2001
SCHÄFER, P. B.; SPERB, B. F.; DA CRUZ FAGUNDES, L.. Squeak Etoys na modalidade 1 para 1: programação e autoria multimídia no desenvolvimento da conceituação. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2011. p. 1226- 1235.
SCHLIEMANN, A. D. CAHARRER. D. W. O lugar da álgebra no Ensino Fundamental. In MARTINS, E. LAUTERT, S. (Orgs.). Diálogos sobre o ensino, a aprendizagem e a formação de professores: contribuições da Psicologia da Educação Matemática. Rio de Janeiro: Autografia, p.34-73, 2016
SILBERSCHATZ, C. Symbols. Early Algebra Resources. Medford, 2010
USISKIN, Z. Conceptions of school algebra and uses of variables. The ideas of algebra, K-12, v. 8, p. 19, 1988.
VALENTE, J. A. Questão do Software: parâmetros para o desenvolvimento de Software Educativo. Memos do NIED, v. 5, n. 24, 1989.
YAMANAKA, O.; AUTOR 2, S. Um estudo da “Early Algebra” sob a luz da Teoria dos Campos Conceituais de Gerard Vergnaud. In: Encontro Paulista De Educação Matemática, 9., 2008, Bauru. Anais. São Paulo: SBEM/SBEM-SP, 2008
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interinstitucional Artes de Educar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License