MATHEMATICS IN EDUCATIONAL PLAYFUL PRACTICES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CHILDREN IN THE EARLY YEARS IN ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2023.70312Keywords:
Educational playful practice, Mathematics, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity.Abstract
This article aims to report the ludic educational practices of a teacher carried out with children in the early years of Elementary School in a public school in the city of Niterói, in the state of Rio de Janeiro; highlighting the subject Mathematics developed in an interdisciplinary and transdisciplinary way. This report exposes the possibilities of the teaching-learning process under the methodology in/of/with the everyday authored by Nilda Alves (2002, 2007, 2008 and 2015). To delineate the educational ludic actions, narratives of children in the 4th year of schooling, images and descriptions of each activity will be used. The results refer to the positive aspects of a playful pedagogy with the fraction in cooking, for this an arugula pizza was made in the school cafeteria, money from the grocery store was used, we also used the multiplication board, as well as a video of indigenous culture and the study of flat geometric figures through Brazilian indigenous graphics; exemplifying that it is possible to transform classes into moments of remarkable experiences.References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho ─ o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; ______Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 13-38.
________. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. Revista Teias. Rio de Janeiro: PROPEd/UERJ, v.4, p.1 - 8, 2007. Disponível em: www.revistateias.proped.pro.br. Acesso em 4 de set. 2022.
________. Praticantepensante de cotidianos. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (orgs). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Ministério da educação. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
________. Pacto nacional na idade certa: construção do sistema de numeração decimal. Secretaria de educação. Diretoria de apoio à gestão educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014(a).
______, Pacto nacional na idade certa: geometria. Ministério da educação. Secretaria de educação. Diretoria de apoio à gestão educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014 (b).
Carta da transdisciplinaridade. Disponível em: http://www.cetrans.com.br/textos/documentos/carta-da-transdisciplinaridade.pdf>.
Acesso em 16 de fevereiro de 2020.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42.ed. São Paulo: Cortez.
LEITE, Vania Finholdt Angelo; ABREU, Lenir Silva. O inédito-viável na democratização da escola em tempos de privação de direitos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.15, n.4, p. 1152 – 1175 out./dez.2017. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum Acesso em 15 de set. 2022.
MOURA, M. O. A séria busca no jogo: do Lúdico na Matemática. In: A Educação Matemática em Revista. São Paulo: SBEM– SP, 1994. p.17-24.
ROGENSKI, Maria Lucia Cordeiro; PEDROSO, Sandra Mara Dias. O ensino da geometria na educação básica: realidade e possibilidades. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/44-4.pdf Acesso em 04 set. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interinstitucional Artes de Educar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License