ON TRAJECTORIES OF EDUCATION IN DIFFERENCE: DAILY CONVERSATIONS (BETWEEN) EXPERIENCES IN A MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.66314

Keywords:

Special Education, Resource Room, Crossing

Abstract

This text expresses the crossings produced in a research based on meetings in a Multifunctional Resource Room. We narrate suspicious experiences of the usual discourses embodied by inclusive policies that regulate the trajectories of so-called disabled people. Composing paths other than those cemented by regular policies, we weave entrances, singular practices through this space. Accompanied by authors such as Certeau, we think about the production of spaces devoid of institutional rules, but rich in cunning. Finally, we bet on a writing policy enunciating the dilemmas of experience as a possibility to say what happens to us in education crossed by the conversation between trajectories, gestures that put a research on its feet and that gives to think about the ethical and sensitive challenge of walking through other practices; a practice that does not belittle others and does not reveal what should be done with others, but that simply affects, leaving us its mysteries hybridized to the trajectories of educating in difference.

Author Biographies

Anelice Ribetto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Anelice Ribetto é Doutora em Educação e Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e pesquisadora procientista da mesma instituição. Lotada no Departamento de Educação da Faculdade do Formação de Professores (UERJ/FFP/DEDU) participa de projetos de ensino, pesquisa e extensão na Licenciatura em Pedagogia e atua como professora efetiva na Linha Políticas, Direitos e Desigualdades do Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos formativos e desigualdades sociais do qual foi coordenadora desde 2016 até 2020. Faz parte do Coletivo "Diferenças e Alteridade na Educação" e do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação (CNPq) Se interessa pelas políticas, poéticas e práticas na/da diferença, alteridade e experiência na educação, e na produção de políticas narrativas outras para contar a prática e a pesquisa em educação. É membro da Red Interuniversitaria Lationoamericana y de Caribe sobre Discapacidad y Derechos Humanos e coordina dois convenios internacionais com a UNER e a UPC/ Argentina.

Raquel Reis Monteiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ)

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Published

2023-03-31

How to Cite

RIBETTO, Anelice; REIS MONTEIRO, Raquel. ON TRAJECTORIES OF EDUCATION IN DIFFERENCE: DAILY CONVERSATIONS (BETWEEN) EXPERIENCES IN A MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOM. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 404–422, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.66314. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/66314. Acesso em: 2 may. 2025.