Racial criticism of Brazilian Critical Legal Studies

an analysis based on new scenarios of Legal Education

Authors

Keywords:

Brazilian Critical Legal Studies, Race, Legal Education, Affirmative Actions, Black Female Professors

Abstract

The paper argues that critical race theory must be on the basis of Brazilian critical legal studies, ellecting the new realities of legal education as locus of analysis. The first section of the text investigates the debates on Brazilian critical legal studies and legal education to highlight the silence on race. In order to discuss the racial dimension more accurately, we discuss affirmative actions programs' impacts and the experiences of black female professors in legal education. The fifteen years of Revista Direito & Práxis' existence have followed - and deployed - the processes of resemantization of the notion of Brazilian critical legal studies, due historical changes. Legal education was also shaken by this context, and could not remain dormant before the presence of racialized subjects which reveals the whiteness of Law and offers new epistemological perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Laura Silva Vilela, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Professora do Curso de Direito da Universidade Federal do Oeste da Bahia – UFOB. Doutoranda em Direito, Estado e Constituição no Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade de Brasília – PPGD/UnB. Coordenadora do grupo de pesquisa Métodos de Pesquisa Empírica em Direitos Humanos. 

Laís da Silva Avelar, Universidade de Brasília (UnB) e Universidade do Estado da Bahia (Uneb)

Professora substituta na Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutora em Direito pela Programada de Pós-Graduação da Universidade de Brasília. Integrante da coordenação do Programa Direito e Relações Raciais da Faculdade de Direito da Universidade Federal da Bahia (PDRR/UFBA)

Raquel Cerqueira Santos, Universidade de Brasília (UnB) e Universidade do Estado da Bahia (Uneb)

Professora na Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade de Brasília

Published

2024-09-11

How to Cite

Silva Vilela, A. L., da Silva Avelar, L., & Cerqueira Santos, R. (2024). Racial criticism of Brazilian Critical Legal Studies: an analysis based on new scenarios of Legal Education. Direito E Práxis, 15(3), 1–35. Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaceaju/article/view/84481