Students' perceptions of the didactic-pedagogical experience of rewriting judicial decisions from feminist and anti-racist perspectives

Authors

Keywords:

Feminist rewriting, Judicial decisions, Legal education, Pedagogical practices, Teaching methods

Abstract

https://doi.org/10.1590/2179-8966/2023/79532i

The aim of this article is to analyze how students involved in projects of rewriting judicial decisions from feminist perspectives between 2021 and 2022 perceive the impact of such experience on their legal training. The effects that impacted law schools and the students’ education as future legal scholars, as indicated by the students themselves, are discussed here from a qualitative perspective, and the data that informs the analysis were gathered with the use of an electronic questionnaire. The bibliographical review presented comprehends texts which focus on the pedagogical dimension of the feminist rewriting  projects in various countries and criou-se countries as well as those whose object is to discuss the challenges posed to a critical legal education in Brazil specifically. The analysis confirms the potential that the feminist rewriting practice has to foster critical and interdisciplinary education of law students.

Keywords: Feminist rewriting; Judicial decisions; Legal education; Pedagogical practices; Teaching methods.

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Author Biographies

Fabiana Severi, Universidade de São Paulo

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo e mestre em Direito pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora do Departamento de Direito Público da Faculdade de Direito de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP) e do Programa de Mestrado da mesma instituição. Livre docente em Direitos Humanos pela FDRP-USP. Líder do Grupo de Pesquisa em Direitos Humanos, Democracia e Desigualdades da USP. Participante do Consórcio Lei Maria da Penha pelo fim da violência contra as mulheres baseada em gênero. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8399-7808. E-mail: fabianaseveri@usp.br

Gabriela Barretto de Sá, Universidade do Estado da Bahia

Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4465-866X. E-mail: gbsa@uneb.br

Priscilla Cardoso Rodrigues, Universidade Federal de Roraima

Mestre em Direito pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) e Doutoranda em Direito Público pela Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra (FDUC). Professora Adjunta do Instituto de Ciências Jurídicas e Professora Colaboradora do Instituto Insikiran de Formação Superior Indígena da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Investigadora do Instituto Jurídico da Universidade de Coimbra. Coordenadora Geral do Observatório de Direitos Humanos, do Espaço de Discussão e Formação em Direitos Humanos e do Projeto Julgamentos Feministas da UFRR. Membro dos Grupos de Pesquisa CNPq Amazônia - Recursos Naturais e Sustentabilidade Socioeconômica e Ambiental (GPASSA) e Núcleo de Estudos e Pesquisas Ovelário Tames (NEPOT) e do Feminist Judgments Project - Brazil. Avaliadora de cursos e IES do INEP/MEC e revisora de periódicos científicos nacionais e internacionais. Researcher Visiting Scholar no Latin American and Caribbean Studies Institute (LACSI), na University of Georgia. ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-8076-1736 . E-mail: priscilla.cardoso@ufrr.br

Thula Rafaela de Oliveira Pires, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora e Mestra em Direito Constitucional e Teoria do Estado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora nos cursos de Graduação e Pós-graduação do Departamento de Direito da PUC-Rio. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Direito e Coordenadora Geral do NIREMA (Núcleo Interdisciplinar de Reflexão e Memória Afrodescendente). Professora Visitante Jr. no African Gender Institute, University of Cape Town (CAPES/Print/ 2020). Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ- 2022/2025) e Bolsista de Produtividade PQ-2, CNPq. Associada de CRIOLA, integrante da Assembleia Geral da Anistia Internacional no Brasil e dos Conselhos do Instituto Clima e Sociedade (ICS) e do Centro de Estudos em Segurança e Cidadania (CESeC). ORCID:  https://orcid.org/0000-0003-2138-5483. E-mail: thula@puc-rio.br

Published

2023-12-06

How to Cite

Severi, F., Barretto de Sá, G., Cardoso Rodrigues, P., & Oliveira Pires, T. R. de. (2023). Students’ perceptions of the didactic-pedagogical experience of rewriting judicial decisions from feminist and anti-racist perspectives. Direito E Práxis, 14(4), 2593–2612. Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaceaju/article/view/79532