CHATGPT AND EDUCATION: CONTRIBUTIONS OF GILBERT SIMONDON’S THEORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/redoc.2025.83788

Abstract

Gilbert Simondon's theory is centered on his approach to technology as a mediator in the relationships between human beings and nature, giving it its own ontology. In contrast to the traditional view that treats technology as a mere tool in the service of an ideology, Simondon highlights the importance of understanding technology as an autonomous entity, endowed with its own characteristics and co-extensive with the human condition. Of a theoretical-reflective nature, this article aims to provide a critical analysis that seeks to connect Gilbert Simondon's propositions about the technique with the new frontiers opened by generative artificial intelligence, such as ChatGPT, in Education. In doing so, the aim is not only to understand the role of these technologies in the contemporary educational context, but also to stimulate debates and research that contribute to a broader and more in-depth approach to the relationships between humans, technology and learning. Initially, Simondon's main conceptions about the existence of technical objects are presented, highlighting their peculiar ontology and their role as mediators in interactions between humans and the environment. Next, a brief explanation of the genesis of ChatGPT is given, highlighting its development as an advanced form of artificial intelligence capable of generating complex responses based on the analysis of large volumes of data. Finally, reflections are made on the research possibilities involved in ChatGPT in Education.

Author Biographies

Lorena Andrade Costa, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Educação (UFMG, 2022). Mestre em Educação e Docência (UFMG, 2020). Atualmente é Professora Efetiva de Geografia na Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte e membro dos Grupos de Pesquisa: Cogitamus: Educação e Humanidades Científicas (UFMG) e Mediação das Tecnologias Digitais nos Espaços Educacionais e no Desenvolvimento Profissional de Professores (UFMG). Dedica - se a estudos e pesquisas nas áreas de Educação, Cultura digital, Teoria Ator-Rede e Humanidades Cientificas

 

Francisco Ângelo Coutinho, Universidade Federal de Minas Gerais

Sou graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1990), mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), com ênfase em Lógica e Filosofia da Ciência, e doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Sou professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, onde atuo na graduação e na pós-graduação em Educação. Tenho interesse principalmente pelos temas linguagem e cognição, materialidade da cognição, teorias da instrução, perfil conceitual, processos de comunicação (verbal e não verbal) em salas de aula de Ciências e Biologia e por teorias e modelos de categorização e suas consequências para o ensino e a aprendizagem em ciências e biologia. Outro foco de minhas reflexões e pesquisas é a formação de cientistas. Sou líder do grupo Cogitamus: educação e humanidades científicas. Este grupo interessa-se pelo desenvolvimento de um quadro teórico-metodológico que permita estudar a cognição em diferentes práticas sociomateriais e as relações entre o conhecimento científico, o conhecimento cotidiano e o conhecimento escolar.

 

 

Published

2025-05-31

How to Cite

COSTA, Lorena Andrade; COUTINHO, Francisco Ângelo. CHATGPT AND EDUCATION: CONTRIBUTIONS OF GILBERT SIMONDON’S THEORY. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–17, 2025. DOI: 10.12957/redoc.2025.83788. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/83788. Acesso em: 3 jul. 2025.