SENTIDOS POLÍTICOS NAS POLÍTICAS CURRICULARES
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2013.15320Keywords:
Política de currículo, sentidos políticos, políticas públicas.Abstract
Éderson Andrade, Jorcelina Elizabeth Fernandes
DOI: 10.12957/periferia.2013.15320Neste artigo discutimos a importância de pensar e analisar as políticas de currículo a partir dos seus sentidos políticos. Sinalizamos que a articulação entre os dois sentidos se torna potente para os estudos curriculares, uma vez que permite a descentralização de poder na constituição de políticas públicas. A partir das discussões travadas por Chantal Mouffe acerca dos sentidos de negociações entre os sujeitos no nível ôntico e ontológico, da visão agonista e antagonista, argumentamos a necessidade de uma leitura das políticas curriculares como cenários de disputas em que os consensos são sempre conflituosos. Dessa forma, entendemos que a política curricular sempre está em um processo de porvir, e não uma fixação a ser reproduzida, um ato eminentemente político.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).