O Turismo Pedagógico como Instrumento de Democratização dos Espaços da Cidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/hne.2024.88184

Keywords:

Turismo pedagógico, Cidadania, Apropriação do patrimônio;, Território, Ensino de Geografia

Abstract

This article presents some possible contributions of Pedagogical Tourism to the promotion of citizenship and to the teaching-learning process in public basic education in Brazil. To this end, it discusses some authors who have carried out research involving Tourism and Education, establishing relationships between these fields in order to show the importance of including the territory of everyday life in the content worked on in the classroom, thus transcending the walls of the school and promoting a more playful teaching-learning process that is consistent with the characteristics of the local territory. This is the path followed by the Tourism, Territory and Education Research Center at Rio de Janeiro State University, which, for ten years, has been carrying out extension and research work with public schools in the municipalities of Teresópolis, Areal and Rio de Janeiro, all in the state of Rio de Janeiro. This work involves studies carried out by the group's members, the provision of free extension courses and support for the Pedagogical Tourism method developed by the group. The results point to the possibility of creating public policies aimed at supporting schools in carrying out extramural activities, in order to reduce the difficulties and expand the implementation of pedagogical tourism.

Author Biographies

Marcela do Nascimento Padilha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora Associada do Instituto de Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Atua nos cursos de graduação em Turismo, Licenciatura em Geografia, Especialização em Desenvolvimento Territorial e no Mestrado Profissional em Ensino de Geografia em Rede Nacional (Profgeo). Doutora em Geografia (UFF). Pós-Doutorado em Turismo (USP). Coordenadora do Núcleo de Pesquisas em Turismo, Território e Educação (NUPETTE/UERJ/CNPq).

Viviane de Oliveira Lavandeira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestra em Geografia pelo Mestrado Profissional em Ensino da Geografia em Rede (PROFGEO) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Published

2024-12-23

Issue

Section

Artigos Científicos

Most read articles by the same author(s)