[3] A precarização do trabalho docente

problemáticas que se estendem para além da sala de aula.

Authors

  • Leticia Mello de Souza Nascimento Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.12957/hne.2023.80578

Abstract

This text originates from the completion of the supervised internship in geography teaching in high school, which was carried out in a public school in the State of Rio de Janeiro, located in the city of Niterói. The questions to be presented in this report emerged through the observation of the school routine in dialogue with the discussions and research proposed by the academic discipline. Therefore, the completion of the internship made it possible to reflect on the condition of teaching work, in addition to understanding the trail of problems and precariousness that teachers face since before entering higher education. Emphasizing that precariousness has not emerged in the new times, on the contrary, it is a project of society, it is up to us, future teachers, teachers and anyone who is concerned with the defense of education,to seek paths that allow dignified conditions for the teaching worker.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leticia Mello de Souza Nascimento, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Bacharela em Produção e Política Cultural pela Universidade Federal do Pampa; Especialista pelo Programa de Pós-graduação Lato Sensu Linguagens Artísticas, Cultura e Educação pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro; Especialista pelo programa de Pós-Graduação Lato Sensu Cidades, Políticas Urbanas e Movimentos Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Licencianda em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Published

2023-12-06

How to Cite

MELLO DE SOUZA NASCIMENTO, Leticia. [3] A precarização do trabalho docente: problemáticas que se estendem para além da sala de aula. História, Natureza e Espaço - Revista Eletrônica do Grupo de Pesquisa NIESBF, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 119–126, 2023. DOI: 10.12957/hne.2023.80578. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/niesbf/article/view/80578. Acesso em: 12 jul. 2025.