Hermann Paul: a precursor of Cognitive Semantics from the perspective of the language in use

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2020.48112

Keywords:

Cognitive semantics, neogrammarian, semantic change, metaphor, metonymy

Abstract

It is already broadly known that many assumptions in the field of cognitive semantics have philosophical, anthropological, as well as linguistic anticipations. The following article confines its attention to the universal linguist Hermann Paul whose merit in the field of historical linguistics is widely recognized. However, his approach is equally usage-based and radically cognitive, which has been largely neglected thus far. For Hermann Paul, who participated in the Neogrammarian Movement, metonymy represents a process that is corporally entrenched and metaphor is conceived as the primary force of semantic change. A profound study of his primary work, Principles of the History of Language (1886) reveals that Paul already starts by the assumption that metaphor is not an exception of poetic creativity anticipating the concept of embodiment, the idea of mapping between two cognitive domains and that of metaphors as cognitive models for the explanation, understanding and exploration of our cultural world. Additionally, he had already contended that the description of metaphors is partial and subjective. As we will see, this key work by Paul, representing an important milestone in the history of linguistics, becomes a unique treasure of indefinite linguistic examples that illustrate the figurative richness and the constant vividness of our language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ulrike Schröder, UFMG

Professora Associada na Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras. Possui mestrado (1999) em Ciências da Comunicação, Germanística e Psicologia, doutorado (2003) e livre-docência (2012) em Ciências da Comunicação pela Universidade Duisburg-Essen, Alemanha, e pós-doutorado (2013-2014) com bolsa CAPES-Humboldt na Universidade de Münster, Alemanha. Tem experiência nas áreas de Linguística e Comunicação, com ênfase em Linguística Interacional, Análise da Conversa, Linguística Cognitiva, Linguística Cultural, Semântica e Pragmática, Língua Alemã, Teoria da Comunicação e Comunicação Intercultural, atuando principalmente com os seguintes temas: teoria cognitiva da metáfora, historiografia linguística, ensino do alemão como língua estrangeira, funções da linguagem e estilos comunicativos em perspectiva comparativa e interacional. Foi Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq com o projeto Atos Comunicativos como Indicadores da Reflexividade de Comunicação Intercultural (vinculado às áreas de Linguística Aplicada e Linguística Teórica e Descritiva, 2015-2018) e bolsista do Programa Pesquisador Mineiro (FAPEMIG-PPM 2015-2017) com o mesmo projeto. Coordena o projeto Conceitos (Inter)Culturais Chave na Interface entre Interação, Cognição e Variação, junto ao Prof. Dr. Hans-Georg Wolf da Universidade de Potsdam, apoiado pelo programa Research Group Linkage Programme da Fundação Humboldt (2017-2020) e pela FAPEMIG-PPM (2017-2019). Desde 2019, ela é coordenadora do projeto Intercultural Communication in Interaction: Multimodal Approaches, promovido pelo WUN - Worldwide Universities Network Research Development Fund que integra as Universidades de Alberta (Canadá), Leeds e Sheffield (Inglaterra), Potsdam (Alemanha) e a UFMG (Brasil). Ela também coordenadora o projeto Comunicação (Inter)Cultural em Interação: Expansão e Diversificação do Corpus NUCOI, promovido pelo programa Universal CNPq (2019-2021) que busca elaborar uma rede de pesquisa com a UFPA, a Universidade de Potsdam e Gießen (Alemanha). É líder do Grupo de Pesquisa inter-institucional do CNPq Linguística (Inter)Cultural e coordenadora do Núcleo de Estudos de Comunicação (Inter)Cultural em Interação, NUCOI, cujo objetivo principal é a compilação de um corpus de transcrições de interações interculturais filmadas (www.letras.ufmg/nucleos/nucoi). Foi Presidente da Associação Mineira de Professores de Alemão - AMPA, gestão 2009-2010, e Vice-Presidente da Associação Brasileira de Associações de Professores de Alemão, gestão 2009-2012. De 2007 a 2017, foi Coordenadora da Área do Alemão da Faculdade de Letras da UFMG.

Published

2020-04-30

How to Cite

SCHRÖDER, Ulrike. Hermann Paul: a precursor of Cognitive Semantics from the perspective of the language in use. MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ), Rio de Janeiro, v. 27, n. 49, p. 34–58, 2020. DOI: 10.12957/matraga.2020.48112. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/48112. Acesso em: 14 may. 2025.

Issue

Section

Linguistic Papers