ESL written discourse: pragmatic constraints and construction of meaning

Authors

  • Tânia Gastão Saliés UERJ / PUC-Rio

Keywords:

Y-movements, ESL writing evaluation, pragmatic constraints, discourse analysis, writing pedagogy.

Abstract

This paper investigated how lexical markers, lexical specificity, and syntactical complexity related to the way in which two composition instructors judged a freshman-ESL-student’s essay. While one rater drew on the lexical organization to create coherence, the other did not find in the context of discourse enough information to do the same, assessing the text less favorably than the first. Information structure and overuse of parallel and Y-movement constructions may explain why raters disagree in this and in other similar cases. To close, some pedagogical implications are discussed.

Author Biography

Tânia Gastão Saliés, UERJ / PUC-Rio

Doutora em Letras pela Oklahoma State University. Professora do Departamento de Estudos da Linguagem do Instituto de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), e do Departamento de Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC - Rio), leciona nos cursos de graduação e de pósgraduação. Suas pesquisas enfatizam os estudos de Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas, em especial nos temas de letramento, aquisição de segunda língua, análise de discurso e ESP sob a ótica sociocognitiva. É autora, entre outros títulos, do livro Linguagem: teoria, análise, e aplicações (2005), em coautoria com Tânia Shepherd.

Published

2010-06-19

How to Cite

Saliés, T. G. (2010). ESL written discourse: pragmatic constraints and construction of meaning. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 17(26). Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/26329