The Brazilian New Republic told in history textbooks
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2023.70980Keywords:
Textbooks, Didactic Narratives, Historical Time, Reinhart KoselleckAbstract
Over the last few years in the field of History Teaching in Brazil, textbooks have become important instruments of analysis because they are considered complex cultural objects and privileged supports that condense the historical narrative. In this sense, this article aims to analyze the didactic narratives about the New Brazilian Republic present in five collections approved by the National Textbook Program of the year 2018. For the analytical construction of such narratives, we will mobilize the theoretical framework of Reinhart Koselleck. This author's work forms a dense theoretical framework that will help us understand the way in which historical times are treated and operationalized, understood in their particularity, in school-historical narratives.
References
BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História, Sociedade & Cidadania. São Paulo: Ed. FTD, 2016.
BRAICK, Patrícia; MOTA, Myriam. História: das cavernas ao terceiro milênio. São Paulo: Moderna, 2016.
CAMPOS, Flávio; PINTO, Júlio; CLARO, Regina. Oficina de História. Goiânia: LeYa Brasil, 2016.
COTRIM, Gilberto. História Global. Brasil e Geral. São Paulo: Saraiva Didáticos, 2016.
DOSSE, François. História do tempo presente e historiografia. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 5-22, jan.-jun. 2012.
FERNANDES, Sabrina. Sintomas mórbidos: a encruzilhada da esquerda brasileira. São Paulo: Autonomia Literária, 2019.
GABRIEL, Carmen. Pesquisa em Ensino de História: desafios contemporâneos de um campo de investigação. In: MONTEIRO, Ana Maria; RALEJO, Adriana (Orgs.). Cartografias da Pesquisa em Ensino de História. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.
KOSELLECK, Reinhart. Estratos do tempo: estudos sobre história. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC-Rio, 2014.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC-Rio, 2006.
KOSELLECK, Reinhart. O Conceito de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca. O presente como problema historiográfico na Primeira República em dois manuais escolares. Revista História Hoje, v. 2, n. 4, p. 81-101, 2013.
MÜLLER, Angélica; IEGELSKI, Francine. O Brasil e o tempo presente. In: FERREIRA, Jorge Luiz; DELGADO, Lucília de Almeida Neves (Orgs.). O tempo da Nova República: da transição democrática à crise política de 2016: Quinta República (1985-2016). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: operação historiográfica escolar. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
PIAIA, Victor Rabello. Boatos virtuais e o impeachment de Dilma Rousseff. Congresso LatinoAmericano de Ciência Política, 9º. [Trabalhos apresentados]. Montevidéu, 2017. Montevidéu: ALACIP, 2017.
RALEJO, Adriana Soares. “Lugar de autoria”: contingências, desafios e possibilidades na produção de livros didáticos de História. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
ROCHA, Helenice. A Ditadura Militar (1964-1985) nas narrativas didáticas brasileiras. Espacio, Tiempo y Educación, Salamanca, v. 2, n. 1, p. 9 7- 120, ene.-jun. 2015.
VAINFAS, Ronaldo; et al. História. São Paulo: Saraiva, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.