Black Panther and Zumbi dos Palmares: Possibilities of film uses in History teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2023.69471

Keywords:

Black Panther, Zumbi, History and History Teaching

Abstract

This article aims to observe the possibilities that the characters Pantera Negra and Zumbi dos Palmares enjoy to be used to think about the History of the Afro population and enslaved peoples. Seeking, therefore, to situate each of these characters and think of them as resources that, through their representations and stories, make it possible to mediate between History and Teaching. The choice to use a fictional character and a real one was due to the fact that, to some extent, both embody the image of the warrior, an element that contributes to possible relationships at the same time that we seek to explore the potential of each one of them and their uses in the area of history teaching.

Author Biographies

Augusto César Acioly Paz Silva, Arcoverde Higher Education Center

Professor at the Arcoverde Higher Education Center, a school maintained by the Higher Education Autarchy of Arcoverde. Professor of the Professional Master's Degree in History Teaching – ProfHistória. PhD in History from Pernambuco Federal University; MA in History from the Paraíba Federal University; Specialist in Regional History and BA in History from the Pernambuco Catholic University.

George Manoel Farias de Melo, Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco

Teacher of History at the Department of Education and Sports of Pernambuco. Specialist in History Teaching from the Ipatinga University and in Education, Culture and Diversity from the Leonardo da Vinci University Center; BA in History from the Higher Education Center of Arcoverde.

References

ALENCASTRO, L. F. Palmares: batalhas da guerra seiscentista sul-atlântica. In: REIS, João José; GOMES, Flávio dos Santos (Orgs.). Revoltas Escravas no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

ANDERSON, Robert N. The Quilombo of Palmares: A New Overview of a Maroon State in Seventeenth-Century Brazil. Journal of Latin American Studies, Cambridge, v. 28, n. 3, 1996.

BARLÉU, Gaspar. O Brasil holandês sob o conde João Maurício de Nassau. História dos feitos recentemente praticados durante oito anos no Brasil e noutras partes sob o governo do Ilustríssimo João Maurício Conde de Nassau, etc., ora Governador de Wesel, Tenente-General de cavalaria das Províncias-Unidas sob o Príncipe de Orange. Brasília: Ed. Senado Federal, 2005.

BARROS, José D’Assunção. O campo da história: especialidades e abordagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

BERNADET, Jean-Claude. O que é Cinema? São Paulo: Círculo do Livro, 1980.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2018.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1992.

CHARTIER, Roger. A história Cultural: Entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

CHAVES, Wanderson da Silva. O Partido dos Panteras Negras. Revista Topoi, Rio de Janeiro, v. 16, n. 30, p. 359-364, jan.-jun. 2015.

FERRO, Marc. Cinema e história. 2ª ed. (rev. e ampl.). São Paulo: Paz e terra, 2010.

FIGUEIRÊDO, Andersen Kubnhavn. Ativismo negro em Salvador no período da Ditadura Militar (1970-1980). 2016. Dissertação (Mestrado em História da África, da Diáspora e dos Povos Indígenas) – Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira (BA), 2016.

FREITAS, Décio. Palmares: a Guerra dos Escravos. Porto Alegre: Movimento, 1971.

FREITAS, Décio. República de Palmares: pesquisa e comentários em documentos históricos do século XVII. Maceió: EdUFAL, 2004.

FUNARI, Pedro Paulo de Abreu. A arqueologia de Palmares: Sua contribuição para o conhecimento da história da cultura afro-americana. In: GOMES, Flávio dos Santos; REIS, João José (Orgs.). Liberdade por um fio: história dos quilombos no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

GOMES, Flávio dos Santos. De olho em Zumbi dos Palmares: histórias, símbolos e memória social. São Paulo: Claro Enigma, 2011.

GOMES, Flávio dos Santos. Palmares: escravidão e liberdade no Atlântico Sul. São Paulo: Contexto, 2005.

GORENDER, Jacob. A Escravidão Reabilitada. São Paulo: Expressão Popular, 2016.

GUERRA, Fábio Vieira. Super-heróis Marvel e os conflitos sociais e nos EUA (1961-1981). 2011. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói (RJ), 2011.

HARTOG, François. O espelho de Heródoto. Ensaio sobre a representação do outro. Belo Horizonte: EdUFMG, 1999.

LOPES, Juliana Serzedello Crespim; NEVES, Paulo Sérgio da Costa. Quando a memória é o pomo da discórdia: o 13 de maio de 2020 e a fundação palmares. Revista de História, USP, n. 181, 2022.

MARZANO, Andrea; BITTENCOURT, Marcelo. História da África. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2013.

MOURA, Clóvis. Zumbi. (Verbete). In: Dicionário da Escravidão negra no Brasil. São Paulo: EdUSP, 2004.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2019.

ORIÁ, R. O negro na historiografia didática: imagens, identidades e representações. T.E.X.T.O.S DE H.I.S.T.Ó.R.I.A., PPGH/UnB, Brasília, v. 4, n. 2, p. 154-165, 2011.

PINSKY, Carla Bassanezi. (Org.). Novos temas nas aulas de História. São Paulo: Contexto, 2009.

REDIKER, Marcus. O navio negreiro: uma história humana. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

ROCHA, Maria Corina; BARBOSA, Muryatan Santana. Síntese da coleção História Geral da África: século XVI ao século XIX. Brasília: UNESCO; MEC; UFSCar, 2013.

SANTOS, Wellington Oliveira dos. Identidade negra, relações étnico-raciais na diáspora e o filme Pantera Negra. Revista de Estudos Universitário - REU, UNISO, v. 44, n. 1, p. 69-89, jun. 2018.

THEODORO, Janice. Educação para um mundo em transformação. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2018.

UNESCO. Njinga a Mbande: Rainha do Ndongo e do Matamba. Direção Editorial e Artística Edouard Joubeaud. Série UNESCO Mulheres na História da África. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230931/PDF/230931por.pdf.multi. Acesso em: 05 abr. 2023.

VALIM, Alexandre Busko. História e Cinema. In: CARDOSO, Ciro F.; VAINFAS, Ronaldo (Orgs.). Novos Domínios da História. Rio de janeiro: Elsevier, 2012.

WHITE, Hayden. A Questão da narrativa na Teoria histórica contemporânea. In: NOVAIS, Fernando A.; SILVA, Rogério Forastieri da. (Orgs.). Nova História em Perspectiva. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

Published

2023-06-20

How to Cite

Silva, A. C. A. P., & Melo, G. M. F. de. (2023). Black Panther and Zumbi dos Palmares: Possibilities of film uses in History teaching. Revista Maracanan, (32), 168–188. https://doi.org/10.12957/revmar.2023.69471