The image of the city: the commercial center of Campo Grande, Rio de Janeiro, in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47756

Keywords:

Campo Grande, Commercial Center, Urban Landscape, Urban Space, Roughness

Abstract

The article aims to describe the current organization of the commercial space in the center of Campo Grande, and adjacent streets, and to identify the evidence of accumulation of unequal times that form the landscape and the horde of the neighborhood. From the spatial elements materialized as objects, we seek to understand the actions carried out in this spatial framework over time. To achieve this, we use the description and, therefore, we use the Kevin Lynch city image reading methodology to acquire and interpret the current image of the typically urban shopping center in a once rural neighborhood. We identified the consolidation of typically urban objects over rural ones, and the refunctionalization of rural objects for urban activities.


Author Biography

Paulo Henrique Araújo Barata, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro

Professor Docente I - Geografia da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Doutor e Mestre em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Especialista em Políticas Territoriais do Estado do Rio de Janeiro pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro; graduado em Geografia pelas Faculdades Integradas Simonsen e em Complementação Pedagógica em Língua Inglesa pela Universidade Castelo Branco.

References

ABREU, Maurício de. A evolução urbana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro, 2008.

BARATA, Paulo Henrique Araujo. O Estado capitalista e a produção desigual do espaço no bairro de Campo Grande, Rio de Janeiro. 2012. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Instituto de Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

BARATA, Paulo Henrique Araujo. O Sertão vira Calçadão: A transformação do rural em urbano em Campo Grande, Rio de Janeiro, ao longo do século XX. 2019. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

GODOY, Paulo Roberto Teixeira (org.). História do Pensamento Geográfico e epistemologia em Geografia. São Paulo: Ed. UNESP, 2010.

HOLANDA, Sérgio Buarque. Raízes do Brasil. 26ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LEFEBVRE, Henri. De lo rural a lo urbano. Barcelona: Península, 1978.

LOURENÇO, Alexandre da Silva. O bairro de Campo Grande: representações, impasses, perspectivas e particularidades de "um" processo de reestruturação urbana. 2009. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Instituto de Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MORAES, Antonio Carlos Robert. Ideologias Geográficas. São Paulo: Annablume, 2005.

PINTAUDI, Silvana. Anotações sobre o espaço do comércio e do consumo. In: CARRERAS, Carles; PACHECO, Susana Mara Miranda. Cidade e comércio: a rua comercial na perspectiva internacional. Rio de Janeiro: Armazém das Letras, 2009.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: EdUSP, 2006.

SANTOS, Milton. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1985.

SANTOS, Milton. Espaço e Sociedade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1980.

SOUZA, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

Published

2020-05-31

How to Cite

Barata, P. H. A. (2020). The image of the city: the commercial center of Campo Grande, Rio de Janeiro, in the 21st century. Revista Maracanan, (24), 167–204. https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47756