Training Parents and Guardians for Infant Food Introduction
DOI:
https://doi.org/10.12957/interag.2025.88261Abstract
This study aimed to educate parents and guardians on the introduction of infant foods and the risks associated with consuming ultra-processed foods, to promote healthy eating practices. A qualitative approach was used in educational sessions at the ESF Dr. Alexis Hakim, involving interactive lectures, informational brochures, and practical activities to assess participants' knowledge before and after the intervention. Activities took place between September and October 2024, with a sample of parents of infants aged 6 months to 2 years. Results showed a significant increase in parents' knowledge regarding the importance of balanced nutrition and an improved understanding of the risks of processed foods. Participants became more able to identify healthier foods and expressed interest in applying what they learned to their family routines. The study concludes that educational activities effectively raised awareness on child nutrition, emphasizing the need to continue these efforts to prevent nutritional issues and encourage healthy habits in early childhood. The primary limitation was the geographic scope and small sample size, suggesting the need to expand the project for a more representative analysis.
Keywords: Child 1; Infant Food 2; Food and Nutrition Education 3; Health Education 4.
Capacitação de Pais e Responsáveis para Introdução Alimentar de Lactentes
Objetivou-se capacitar pais e responsáveis sobre a introdução alimentar de lactentes e os riscos associados ao consumo de alimentos ultraprocessados, a fim de promover práticas alimentares saudáveis. Para tanto, foi utilizada a abordagem qualitativa em ações educativas na ESF Dr. Alexis Hakim, abrangendo sessões com palestras interativas, folders informativos e atividades práticas para avaliar o conhecimento dos participantes antes e após a intervenção. As atividades ocorreram entre setembro e outubro de 2024, e a amostra incluiu pais de lactentes entre 6 meses e 2 anos. Os resultados mostraram um aumento significativo no conhecimento dos pais sobre a importância de uma alimentação equilibrada, bem como uma melhor compreensão dos riscos dos alimentos processados. Os participantes passaram a identificar alimentos mais saudáveis e demonstraram interesse em aplicar o aprendizado na rotina familiar. Como conclusão destaca-se a eficácia das atividades educativas em promover conscientização sobre nutrição infantil, sendo essencial a continuidade dessas ações para prevenir problemas nutricionais e fomentar hábitos saudáveis na infância. A principal limitação foi a restrição geográfica e a pequena amostra, sugerindo a ampliação do projeto para uma análise mais representativa.
Palavras-chave: Criança; Alimentos Infantis; Educação Alimentar e Nutricional; Educação em Saúde.
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