Conversation: Listening Bridges in School
DOI:
https://doi.org/10.12957/interag.2025.87789Abstract
This article presents reflections generated by the implementation of the extension project "Conversation: Listening Bridges in School". The primary objective of the project is to provide a listening space that fosters the recognition of individuality, offering psychological support services and creating a collective environment through conversations and workshops in poetry and other arts. We understand the school as a space of multiplicity, where connections are formed based on human complexity. In other words, the school actively participates in power dynamics, reproducing social discourses and reflecting the effects of inequalities that permeate life and bodies. The epistemological framework guiding the work and interventions of this extension project is Psychoanalysis. From this perspective, we recognize the power of speech (the word) as a fundamental tool for mediation, which serves as a privileged strategy in educational actions. Thus, the positive outcomes in promoting health through this initiative emerge from the provision of a space for support and attentive listening to public school students.
Keywords: Education; Psychoanalysis; Health.
Con’verso: Pontes de Escuta na Escola
O presente artigo apresenta as reflexões geradas mediante a implementação do projeto de extensão “Converso: pontes de escuta na escola”. O objetivo principal do projeto é propiciar uma escuta que possibilite o reconhecimento da singularidade, por meio da disponibilidade de um plantão de acolhimento psicológico e a partilha do espaço coletivo, construído pelo dispositivo da conversação e das oficinas de poesia e outras artes. Dessa forma, reconhecemos que a escola é um lugar de multiplicidade, onde os laços se estabelecem ancorados na complexidade humana. Ou seja, a escola participa ativamente dos dispositivos de poder, reproduzindo os discursos sociais e recolhendo os efeitos das desigualdades que atravessam a vida e os corpos. A perspectiva epistemológica que sustenta os trabalhos e intervenções desse projeto de extensão é a Psicanálise. Nessa formulação, reconhecemos a potência da fala (da palavra) que abre caminhos para a mediação como estratégia privilegiada nas ações educativas. Por essa via, os resultados favoráveis à promoção da saúde, advindos dessa abertura extensionista, surgem da oferta de um espaço de acolhimento e escuta aos estudantes de escolas públicas.
Palavras-chave: Educação; Psicanálise; Saúde.
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