Jaider Esbell and his significant contribution to artistic and curatorial thought in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2025.89781

Keywords:

Jaider Esbell, Indigenous Art, Counter-Colonial Curation, 34th São Paulo Biennial

Abstract

This article analyzes the influence of Jaider Esbell at the 34th São Paulo Biennial, highlighting his role in the integration of Indigenous art into institutional circuits. The research discusses counter-colonial curating as a strategy of resistance and the transformations his work provoked in the contemporary art scene. Using a qualitative approach, including literature review and artwork analysis, the study seeks to understand how his presence redefined curatorial narratives. The impacts of his trajectory underline the need for more inclusive and plural curating practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Carlos de Souza dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015) e mestrado em Artes pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2018). Atualmente é curador assistente no Museu de Arte do Rio MAR, Tem experiência nas áreas das artes, nas tramas que interligam curadoria, pesquisa em artes visuais e educação.

References

ARTE BRASILEIROS. Jaider Esbell. Disponível em: <https://artebrasileiros.com.br/arte/artista/jaider-esbell/>. Acesso em: 10 fev. 2025.

CANCLINI, Néstor García (2005). Culturas Híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. Editora da Universidade de São Paulo.

ESBELL, Jaider. A década da Arte indígena contemporânea. Daiara Tukano, na Rádio Yandê, conversa com Jaider Esbell, Denilson Baniwa e Naine Terena. 1 vídeo (1h 5min), realizada em 20 de abril de 2020. Disponível em <https://www.facebook.com/jornalistaslivres/videos/a-d%C3%A9cada-da-arte-ind%C3%ADgena-contempor%C3%A2nea/2607154026272045/?locale=pt_BR>. Acesso em 12 fev. 2025.

ESBELL, Jaider. Arte indígena contemporânea e o grande mundo. Select Art, 2018. Disponível em: <https://select.art.br/arte-indigena-contemporanea-e-o-grande-mundo>. Acesso em: 10 fev. 2025.

GLISSANT, Édouard (2021). Poética da relação. Tradução de Eduardo Jorge de Oliveira e Marcela Vieira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.

KRENAK, Ailton (2020). "A gente resiste de um lugar fundado na nossa mente", entrevista com Ailton Krenak. in: Primeiros ensaios: publicação educativa da 34ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Bienal de São Paulo, pp. 97-105.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MIYADA, Paulo; VISCONTI, Crivelli Jacopo; ZACCAGNINI, Carla (2021). (orgs.). 34ª Bienal de São Paulo: Faz escuro mas eu canto [Catálogo]. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo.

TERENA, Naine. Véxoa: Nós sabemos (2020). Catálogo da exposição. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo.

Published

2025-07-10

How to Cite

DE SOUZA DOS SANTOS, Jean Carlos. Jaider Esbell and his significant contribution to artistic and curatorial thought in Brazil . Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 256–268, 2025. DOI: 10.12957/intellectus.2025.89781. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/89781. Acesso em: 27 jul. 2025.