Black bodies in brazilian education: racializing Education of the Sensitive
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2025.89452Keywords:
education of the sensitive, racial relations, sensitivity, subjectivity, social theoryAbstract
This article stems from a theoretical research dissertation aimed at understanding how sensitive education can be integrated into racial relations education, grounded in Brazilian Afro-diasporic thought. Drawing on Sueli Carneiro and Nilma Gomes, we explored the perpetuation of modern-colonial education and critiqued it through Black experiences worldwide. The study seeks to contribute to the construction of sensitive education by characterizing and problematizing the studied phenomena, considering markers of coloniality and decoloniality. It presents sensitive education as an alternative for (re)constructing Afro-diasporic subjectivities. We conclude that Brazilian Afro-diasporic thought and the authors' works offer significant contributions to advancing research in racial relations and sensitive education.
Downloads
References
BENTO, Cida (2022). Pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras.
CARDOSO, Lourenço (2010). Branquitude acrítica e crítica: a supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de Ciências Sociais, Niñez y Juventud, vol. 8, pp. 607-630.
CARNEIRO, Sueli (2019). Escritos de uma vida. São Paulo: Pólen Livros.
CARNEIRO, Sueli (2023). Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não-ser como fundamento do ser. São Paulo: Zahar.
DUARTE JUNIOR, João Francisco (2001). O sentido dos sentidos: a educação do sensível. Curitiba: Edições Criar. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo.
FANON, Frantz (2005). Os condenados da Terra. Juiz de Fora: Editora UFJF.
FERREIRA, Gilmar Leite (2017). Corpo e poesia: para uma educação do sensível. Curitiba: Appris.
GOMES, Nilma Lino (2017). O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes.
GOMES, Nilma Lino ([2002]2019). Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica.
KILOMBA, Grada (2019). Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó.
MALDONADO-TORRES, Nelson (2008). A topologia do ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 80, pp. 1-38. Disponível em: < http://journals.openedition.org/rccs/695> . Acesso em: 27 nov. 2023.
MALDONADO-TORRES, Nelson (2019). Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, pp. 25-47.
MBEMBE, Achille (2018). Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1 Edições.
MERLEAU-PONTY, Maurice (1999). Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
MILLS, Charles (2023). O contrato racial. Tradução de Daniel Cara. Rio de Janeiro: Zahar. [Original de 1997: The Racial Contract. Cornell University Press.]
NASCIMENTO, Abdias (2019). O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. 3. ed. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: IPEAFRO.
RODRIGUES, Marília Renata Félix (2021). Educar e ressensibilizar: reflexões teóricas acerca de uma Educação do Sensível. In: Anais do Colóquio Latino-americano sobre Insurgências Decoloniais, Psicologia e os Povos Tradicionais. Sobral (CE): Faculdade Luciano Feijão. Disponível em: < https://www.even3.com.br/anais/coloquiolapovostradicionais/371980-EDUCAR-E-RESSENSIBILIZAR--REFLEXOES-TEORICAS-ACERCA-DE-UMA-EDUCACAO-DO-SENSIVEL> . Acesso em: 19 out. 2023.
RUFINO, Luiz (2019). Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula.
SANTOS JÚNIOR, Amilton dos (2011). Identidade, discriminação e saúde mental em estudantes universitários. Campinas, SP: [s.n.].
SANTOS, Milton (1996). Por uma geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, n. 21, pp. 72-88, ago.
SIMAS, Luiz; RUFINO, Luiz (2020). Encantamento (sobre política de vida). Rio de Janeiro: Mórula.
SOUZA, Neusa Santos (2021). Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marília Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional