Black bodies in brazilian education: racializing Education of the Sensitive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2025.89452

Keywords:

education of the sensitive, racial relations, sensitivity, subjectivity, social theory

Abstract

This article stems from a theoretical research dissertation aimed at understanding how sensitive education can be integrated into racial relations education, grounded in Brazilian Afro-diasporic thought. Drawing on Sueli Carneiro and Nilma Gomes, we explored the perpetuation of modern-colonial education and critiqued it through Black experiences worldwide. The study seeks to contribute to the construction of sensitive education by characterizing and problematizing the studied phenomena, considering markers of coloniality and decoloniality. It presents sensitive education as an alternative for (re)constructing Afro-diasporic subjectivities. We conclude that Brazilian Afro-diasporic thought and the authors' works offer significant contributions to advancing research in racial relations and sensitive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marília Rodrigues, Universidade Federal de Pernambuco, Brasil

She is currently a PhD student in Sociology at the Postgraduate Program in Sociology (PPGS/UFPE). She also has a Master's degree in Sociology from PPGS/UFPE. She has a degree in Social Sciences from the Federal University of Pernambuco (UFPE). She has worked on the following themes: social theory and Brazilian social thought, education of the sensitive, ethnic-racial relations, teaching of sociology, post-colonialism, decoloniality and public policies. She is a member of the Brazilian Association of Black Researchers (ABPN), of the Study Group on Criticism of Coloniality (UFPE) since 2023 and of Ubuntu - Study Group of Capoeira Angola and Frevo. She did PIBIC from the Joaquim Nabuco Foundation in 2017. She did PIBID from UFPE, linked to a degree in social sciences. She was a PET member at the PET Conexões Encontros Sociais Group (UFPE), teacher and volunteer coordinator at the Gradação Project linked to the Pro-Rectory of Extension (PROEXT).

References

BENTO, Cida (2022). Pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras.

CARDOSO, Lourenço (2010). Branquitude acrítica e crítica: a supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de Ciências Sociais, Niñez y Juventud, vol. 8, pp. 607-630.

CARNEIRO, Sueli (2019). Escritos de uma vida. São Paulo: Pólen Livros.

CARNEIRO, Sueli (2023). Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não-ser como fundamento do ser. São Paulo: Zahar.

DUARTE JUNIOR, João Francisco (2001). O sentido dos sentidos: a educação do sensível. Curitiba: Edições Criar. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

FANON, Frantz (2005). Os condenados da Terra. Juiz de Fora: Editora UFJF.

FERREIRA, Gilmar Leite (2017). Corpo e poesia: para uma educação do sensível. Curitiba: Appris.

GOMES, Nilma Lino (2017). O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes.

GOMES, Nilma Lino ([2002]2019). Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica.

KILOMBA, Grada (2019). Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó.

MALDONADO-TORRES, Nelson (2008). A topologia do ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 80, pp. 1-38. Disponível em: < http://journals.openedition.org/rccs/695> . Acesso em: 27 nov. 2023.

MALDONADO-TORRES, Nelson (2019). Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, pp. 25-47.

MBEMBE, Achille (2018). Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1 Edições.

MERLEAU-PONTY, Maurice (1999). Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.

MILLS, Charles (2023). O contrato racial. Tradução de Daniel Cara. Rio de Janeiro: Zahar. [Original de 1997: The Racial Contract. Cornell University Press.]

NASCIMENTO, Abdias (2019). O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. 3. ed. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: IPEAFRO.

RODRIGUES, Marília Renata Félix (2021). Educar e ressensibilizar: reflexões teóricas acerca de uma Educação do Sensível. In: Anais do Colóquio Latino-americano sobre Insurgências Decoloniais, Psicologia e os Povos Tradicionais. Sobral (CE): Faculdade Luciano Feijão. Disponível em: < https://www.even3.com.br/anais/coloquiolapovostradicionais/371980-EDUCAR-E-RESSENSIBILIZAR--REFLEXOES-TEORICAS-ACERCA-DE-UMA-EDUCACAO-DO-SENSIVEL> . Acesso em: 19 out. 2023.

RUFINO, Luiz (2019). Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula.

SANTOS JÚNIOR, Amilton dos (2011). Identidade, discriminação e saúde mental em estudantes universitários. Campinas, SP: [s.n.].

SANTOS, Milton (1996). Por uma geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, n. 21, pp. 72-88, ago.

SIMAS, Luiz; RUFINO, Luiz (2020). Encantamento (sobre política de vida). Rio de Janeiro: Mórula.

SOUZA, Neusa Santos (2021). Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal.

Published

2025-07-10

How to Cite

RODRIGUES, Marília. Black bodies in brazilian education: racializing Education of the Sensitive. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 147–167, 2025. DOI: 10.12957/intellectus.2025.89452. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/89452. Acesso em: 26 jul. 2025.